• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۰۲۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
آبادان » اقتصادی
گزارش مکتوب

فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی

اینجا در کنار آبهای خروشان اروند، سکوهای تمام ایرانیِ فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتیند.

سکوی اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان،

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خرمشهر با 20 سال قدمت در ساحل اروندرود قرار دارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند: رونق کار و پویایی در شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر با مقوله اقتصاد مقاوتی،تولید و اشتغال رابطه مستقیم دارد. دلیل آن ساخت و حمل سکوهای غولپیکر نفتی-گازی است که با نصب در میادین مشترک پارس جنوبی به استخراج نفت و گاز از اعماق خلیج فارس منجر می شود.

با هماهنگی مدیران شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی کشور به مهمترین شعبه آن ها در خرمشهر که به قطب سکوسازی کشور هم شناخته می شود می رویم.

یکی از جوانان بومی منطقه به نام سعید با لهجه عربی گروه را راهنمایی می کند، پس از 10 دقیقه به ساختمان مهندسی شرکت می رسیم. جمعی از مهندسان جوان و میانسال مشغول طراحی سازه های فراساحل هستند. مصطفی جانکی مسئول مهندسی شرکت به ما گفت: صفر تا صد طراحی،ساخت،حمل و نصب سکوهای فراساحل بدست متخصصان ایرانی انجام می شود.

رضا جوان 28 ساله ای که آن جا مشغول به کار بود با دقتی که سبب می شد مدام به صفحه نمایشگر طراحی نگاه و نقشه های آماده شده را چاپ کند با صحبت های مسئول واحد را با سر تایید می کند و می گوید: با افتخار برای شهر و کشورمان کار می کنیم.

سعید باید به واحدش در حراست باز می گشت اما پیش از رفتن، گروه خبری را به واحد ایمنی معرفی کرد تا تجهیزاتی مثل کلاه،کفش و عینک ایمنی دریافت کنیم حالا با همراهی کارکنان بخش ایمنی به کارگاه اجرای ساخت سکوها می رویم؛

علیرضا خیابانی مدیرعامل شرکت به استقبال می آید و می گوید: 4 هزار متخصص بومی داریم که در حال حاضر مشغول ساخت سکوهایی با وزن 6 هزارتن ِ 5 طبقه هستند، سکوهایی که تا چند سال پیش اگر حضور مهندسان خارجی نبود حتی فکر ساختشان هم محال بود، همانطور که در زمان تحریم ها بسیاری از شرکت های خارجی ساخت سکو دست ایرانی ها را در حنا گذاشتند و رفتند.

مهندس خیابانی سکوهای در حال ساخت را طبقه به طبقه نشان داد و گفت: آن روز که خارجی ها به بهانه تحریم از کشور رفتند، متخصصان شرکت ما گفتند نمی گذاریم پروژه ساخت سکوها بر زمین بماند، تلاششان را شبانه روزی کردند و آزمون و خطا آغاز شد تا امروز که با دانشی صد در صد بومی موفق به ساخت بیش از 14 سکو در خرمشهر شده ایم.

علی فرامرزی مدیر اجرایی تاسیسات دریایی خرمشهر از آسانسور یکی از سکوهای در حال ساخت پایین می آید و به سمتمان می آید و پس از ارائه جزییات بیشتر روند ساخت سکو مثل ساخت عرشه های عظیم الجثه، سیستم پیچیده برق کشی فشار قوی سکوها و تلاش یک تا دو ساله متخصصان برای ساخت هر سکو می گوید: پس از ساخت سکو، عملیات مهربندی و حمل دریایی را آغاز می کنیم که این کار هم دانش منحصر به فرد خود را دارد و البته کاملا بومی شده است.

چند متر آن سوتر از محل ساخت سکوها گروهی دیگر از متخصصان این حوزه در حال آماده سازی زیرساخت ها هستند، سیاوش محسنی مسئول عملیات حمل شرکت در بین آن ها و در پاسخ به ما که می پرسیم زمان حمل و نصب سکوها در پارس جنوبی از خرمشهر تا عسلویه و پارس جنوبی چقدر است؟ می گوید: اگر به مواج بودن دریا و مشکلاتی از این دست بر نخوریم دو شناور 2 هزار تنی حمل سکوها محموله مورد نظر را ظرف 5 روز تا یک هفته، به محل نصب و استخراج می رسانند.

هوا کم کم تاریک می شود و زمان رفتنمان فرا می رسد، سعید از واحد حراست برای راهنمایی مسیر بازگشت می آید، اما پیش از رفتن، آقای خیابانی می گوید: از محل استخراج نفت و گاز در پارس جنوبی تا بخش خشکی در پالایشگاه عسلویه 135 کیلومتر لوله گذاری زیر دریا انجام شده است که این لوله ها نیز با لایه ضد پوسیدگی در این شرکت تولید می شود.

او میزان برداشت نفت و گاز از پارس جنوبی توسط سکوهای ایرانی را روزانه 555 میلیون مترمکعب عنوان می کند و می گوید: سهم سکوهای خرمشهری روزانه 226 متر مکعب است.

با افتخارآفرینان صنعت فراساحل در خرمشهر خداحافظی می کنیم؛

در خودرو و در مسیر بازگشت کارگری میانسال با دست هایی پینه بسته و چهره آفتاب سوخته به نام سیدصالح را سوار می کنیم و تا درب خروجی می رسانیم، او از شرایط سخت کاری می گوید و از ما می خواهد صدای او را هم به گوش مسئولان کشوری برسانیم که تنها یک چالش آزارش می دهد؛ اتمام طرح های سکوسازی و اینکه آیا در آینده ساخت و سازی سفارش داده می شود یا خیر!؟

نویسنده: نوید سالم زاده

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
دانلود
 
فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش ۱۸ درصدی مخاطبان سینما در چهارمحال و بختیاری
برگزاری سوگواره چاووش خوانی در میناب
تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای شهروندان اردبیلی
جلال در انقلاب فکری و ادبی ایران نقشی ماندگار داشت
کشف و جمع آوری ۷ دستگاه استخراج رمزارز در ایذه
ایجاد فرصت شغلی در روستا با تزریق به موقع تسهیلات کم بهره
کشت گلرنگ در ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی تکاب
بودجه ۱۴۰۵ به بازنگری فوری نیاز دارد
ابطال پرواز‌های هواپیمایی آتا در مسیر تهران–بیرجند از ۱۴ تا ۳۰ آذر
عملیات امداد هلال احمر برای مهار آتش در جنگل‌های چورت ساری
امضای نخستین تفاهم نامه جوانی جمعیت در یک واحد تولیدی
معرفی مدیرکل جدید حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان
توضیح قوه قضاییه درباره اختلاف بین دانشجویان ایرانی و لبنانی
چسبندگی به وضع موجود مهم‌ترین مانع تحقق تحول در دانشگاه‌ها
آمل قهرمان مسابقات هاپکیدو مازندران شد
ابلاغ شیوه نامه نگهداری از حیوانات خانگی؛ به زودی
دستگیری عامل تیراندازی در پلدختر
مشق انرژی هسته ای؛ وقتی دانش آموزان از آینده کشور حرف می زنند
لزوم مداخله جدی در کیفیت آب آشامیدنی ۱۳ شهرستان خوزستان
عکس‌های حملات ایران به سرزمین‌های اشغالی در میان ۱۰۰ عکس برتر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها هم دور کار
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
ماجرای یک پیام!
کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)