پخش زنده
امروز: -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه اينتنرنتي شبکه تلويزيون يورونيوز؛ استفاده ابزاري از زنان و دختران توسط شرکت هاي خودروسازي در نمايشگاه خودرو ژنو، اعتراضات گسترده فعالان حقوق زنان را به همراه داشت.
بر اساس اين گزارش همواره در سال هاي اخير و در نمايشگاههاي خودرو، زنان و دختران در کنار خودروها قرار گرفته اند تا صاحبان شرکت هاي بزرگ خودروسازي، تبليغات گستردهاي روي محصولاتشان داشته باشند. امسال نيز در نمايشگاه مشهور خودروسازي ژنو، بسياري از شرکت هاي خودروسازي همچون سال هاي گذشته به رويه خود ادامه دادند، اگرچه با توجه به اوج گرفتن اعتراضات عليه استفاده ابزاري از زنان و افشاگري هاي مربوط به آزار و اذيت هاي جنسي، حضور دختران مدل با لباس هاي خاص در کنار خودروها مانند سنوات گذشته نبود. وجود فشار رسانه اي و اعتراضات مربوط به فعالان حقوق زنان سبب شد، بسياري از شرکت هاي خودروسازي حاضر در ژنو سوئيس اندکي رويه خود را براي ارائه خودروها تغيير دهند که همين موضوع مايه تعجب و شگفتي بازديدکنندگان شد.
خودروسازان مشهور نظير لکسوس و اسسانگ يونگ بر اثر وجود همين فشار، امسال به طور موقت و به ناچار از استخدام دختران مانکن در نمايشگاههاي خودرو دست کشيدند. شرکت خودروسازي نيسان نيز به طور همزمان از زنان و مردان عادي براي نمايش خودروها استفاده کرد. فشارهاي زيادي که به کمپانيهاي خودروسازي وارد آمده، باعث شده است تا برخي از اين شرکتها از «جنسيت زدگي»هاي هميشگي پرهيز کنند. حضور دختران و نوع پوشش آنها براي بيام و و پورشه نيز تنها اندکي با تمامي سالهاي گذشته در نمايشگاه خودروي ژنو متفاوت بوده است. اگرچه پوشش مدلهاي زنان در بسياري از شرکتهاي خودروسازي در مقايسه با سال هاي گذشته متفاوت است اما خبرنگار يورونيوز طي بازديد از تمام فضاي نمايشگاه متوجه شد که همه ي زناني که در کنار خودروها هستند، از افراد خبره و يا کارمندان شرکتهاي مذکور نيستند و برخي از آنها مانند سابق مدلهاي خاص هستند. مثلا شرکت تايرسازي کانديس دوته، از دختران مانکن در اين نمايشگاه استفاده کرده بود. مسئول اين شرکت در نمايشگاه دليل اين کار را عدم جذابيت تاير خودور براي بازديدکنندگان دانست و گفت که دختران زيبا کمک زيادي به بازديدهاي بيشتر مي کنند. به اعتقاد اين مسئول شرکت تايرسازي، موضوع تاير با خودروها کاملا متفاوت است. به گفته يکي از بازديدکنندگان، مساله جنسيت زدگي در نمايشگاهها بسيار آزار دهنده است و بسياري از افراد تنها براي گفتگو با مدل ها به نمايشگاه مي آيند و به هيچ وجه خواسته آنها ديد و بازديد از خودروها نيست. در نمايشگاه امسال تنها شرکت خودروسازي تويوتا بود که از مدلهاي زن اصلا استفاده نکرد. يکي از مديران تويوتا در نمايشگاه گفت ما براي معرفي خودروهايمان کارمندان خبرهاي داريم که مي تواند زن يا مرد باشند و درباره مدل خودرو به علاقه مندان توضيح خواهند داد. اين در حالي است که سوبارو براي نمايش خودروهاي اش از زنان و مردان همزمان استفاده کرد. اين شرکت دليل اين کار را استفاده از افراد شايسته و لايق که توانايي بالايي در ارائه محصولات دارند معرفي کرده و گفته است جنسيت و نوع پوشش اين افراد براي اين شرکت بيارزش است. مبارزه با جنسيت زدگي در ميان شرکت هاي توليد خودروي ريس و مسابقهاي هم شيوع پيدا کرده است. در حالي که همه ساله اين کمپانيها از زيباروترين زنان براي نمايش خودروهايشان استفاده مي کردند امسال شاهد نوعي تغيير در نمايشگاه خودروي ژنو از سوي شرکت هاي حاضر در مسابقات اتومبيل راني بوديم.