مجتبی شریعتی نیاسر:
لزوم ساماندهی مراکز آموزش عالی تک جنسیتی
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود ۲۳ مرکز آموزش عالی تک جنسیتی در کشور وضعیت این مراکز باید ساماندهی شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم مقام استاد به مناسبت آغاز دهه گرامیداشت سرآمدان آموزش که در سالن همایشهای دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد افزود: این دانشگاه یکی از دانشگاههای ارزشی در نظام ما و یکی از دانشگاههای منحصر به فرد کشور محسوب میشود که باید تلاش جهت رشد و توسعه آن هرچه بیشتر محقق شود.
وی افزود: نزدیک به ۹۰ هزار دانشجو در مراکز تک جنسیتی در حال تحصیل هستند که ۱۲ هزار نفر از آنها در دانشگاه الزهرا (س) تحصیل میکنند.
شریعتی نیاسر گفت: ۲۳ مرکز آموزش عالی تک جنسیتی در کشور وجود دارد که باید ساماندهی بهتر پیدا کنند.
وی افزود: در سال ۸۴ میزان جمعیت دانشجویی کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و هم اکنون به ۴ میلیون ۸۰۰ هزار نفر رسیده است، همچنین تعداد مراکز آموزش عالی دولتی در سال ۸۴ حدود ۶۴ مورد بود که در سال ۹۲ به حدود ۱۴۰ مرکز رسید.
شریعتی نیاسر گفت: تعداد مراکز غیر دولتی آموزشی در سال ۸۴ حدود ۷۵ مورد بود که در سال ۹۲ به حدود ۳۵۰ مورد رسید، تمامی این آمارها نشان میدهد که تعداد مراکز آموزشی ایران با جمعیت ۸۰ میلیونی بیشتر از کشور چین است و باید به این مسئله دقت شود.
وی افزود: البته تحصیل دانشجویان و وجود قشر تحصیل کرده در کشور جز افتخارات است، اما باید میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی با نیاز بازار و حد استاندارد مطابقت داشته باشد.
شریعتی نیاسر گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده از سال ۸۴ تا ۹۲ حدود ۱۰۴ مجوز برای تاسیس آموزش عالی در کشور صادر شد و این سرعت صدور مجوز اصلا قابل تصور نیست.
وی افزود: کنترل صدور مجوز و تجمیع برخی از مراکز با یکدیگر از جمله فعالیتهای صورت گرفته در جهت بهبود وضعیت اموزش عالی در کشور است.
شریعتی نیاسر گفت: کاهش جمعیت دانشجویی، ماموریت گرا نبودن مراکز آموزش عالی و بی توجهی به استانداردهای آموزش عالی از جمله عوامل وجود صندلی خالی در دانشگاه هاست.
وی افزود: طرح آموزشهای مهارتی، ساماندهی موسسات آموزشی، هدفمندی رابطه اشتغال و تحصیل و پالایش رشتههای دانشگاهی از جمله برنامههای طرح آمایش آموزش عالی است.
شریعتی نیاسر گفت: سیاست آموزش عالی توجه به رشتههای میان رشتهای بود و ۷۱ رشته میان رشتهای تعریف شد و تعامل بین رشتهها افزایش یافت.
وی افزود: یکی از راههای ورود به عرصه بین الملل تعامل میان اساتید و دانشجویان ایرانی با دانشجویان خارج از کشور است.
شریعتی نیاسر گفت:: ورود بخش خصوصی به عرصه علمی یکی از فعالیتهای موثر صورت گرفته در چند سال گذشته تاکنون بوده است وما شاهد افزایش ۴۰ درصدی فرصت تحقیقاتی در کشور بوده ایم.
وی افزود: برای نخستین بار آئین نامهای تحت عنوان وام ویژه دکتری تدوین شد و دانشجویان این مقطع از وام ویژه دکتری بهرهمند شدند.
شریعتی نیاسر گفت: استاندارد کلاسهای باید رعایت شود و در هر سال یک روز تحت عنوان دانشگاه باز برای بازدید خانواده دانشجویان، مدیران ستادی و بخش صنعتی در نظر گرفته شود.
وی افزود: باید بین آموزش و پژوهش ارتباط ایجاد شود و آموزش بدون پژوهش صرفا دانش افزایی است.
شریعتی نیاسر گفت: رتبه شتاب علمی کشور در سال ۹۲ حدود ۲۵ درصد بود که در سال ۹۵ توانستیم رتبه اول منطقه را کسب کنیم.
وی افزود: میزان مقالات ISI در سال ۹۲ حدود ۲۱ درصد بود که در سال ۹۵ به ۱۷ درصد رسید.
شریعتی نیاسر گفت: در سال ۹۲ میزان مقالات داغ ۸ دهم درصد بود که در سال ۹۵ به ۲ و ۲ دهم درصد رسید.