• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۰۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
اقتصادی » اقتصاد کلان

امیدواریم سهامداران شرکت‌ها در دولت دوازدهم نباشند

رئیس مرکز ملی و شورای رقابت گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم کسانی نباشند که سهامدار شرکت‌ها هم هستند.

امیدواریم سهامداران شرکت‌ها در دولت دوازدهم نباشندبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رضا شیوا در نشست خبری افزود: قیمت گذاری خودرو بخش کوچکی از فعالیت شورای رقابت را تشکیل می‌دهد و افزایش قیمت برای خانواده پراید و تیبا ۲۵. ۱درصد و در مورد پارس تندر و تندر ۹۰ از تولیدات سایپا ۵۷. ۱ درصد، برای پژو و سمند متوسط افزایش قیمت ۶۵. ۲ درصد خواهد بود و از اردیبهشت ۹۵ که دستورالعمل قیمت سالانه را اعلام کردیم برای این خودرو‌ها که بازار انحصاری دارند.
شیوا با بیان اینکه تورم بخشی برای خانواده سایپا ۶ درصد بوده است، افزود: ۳ خودرو پژو ۳۰۱، ۲۰۰۸ و ۵۰۸ به خاطر داشتن رقیب از دستورالعمل قیمت خارج شدند.
شیوا افزود: شورا روز گذشته دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو را برای یک سال دیگر برای خودروهای مشمول تنظیم قیمت را صادر کرد، دو گروه خودرو داریم که یکی زیر ۴۵ میلیون تومان است.
وی گفت: منظور از افزایش قیمت خودرو، قیمت خودرو در کارخانه بدون احتساب ارزش افزوده، شماره گذاری و بیمه است.
شیوا افزود: اگر اقتصاد را به همان شیوه حدود ۴ دهه اخیر ادامه دهیم خیلی موفق نخواهیم بود و لازم است در اقتصاد یک جراحی انجام دهیم که علاوه بر خصوصی سازی که باید انقلابی در اقتصاد ما ایجاد می‌کرد که نکرد باید تصدی‌ها به روال منطقی به بخش خصوصی عاشق تولید داده شود.
رئیس مرکز ملی و شورای رقابت گفت: ما باید رگولاتوری‌ها یا تنظیم کننده‌های بخشی را در کشور راه بیندازیم، در مخابرات داریم که باید بهتر شود، در حوزه پول و اعتبار شورای پول و اعتبار می‌تواند نقش ایفا کند، قانون اعلام کرده تنظیم کننده‌های بخشی در انحصارهای طبیعی ایجاد شود که عمدتاً خبرگان و متخصصان باید در این زمینه حضور پیدا کنند و به جای دولت و دستگاه‌های دولتی، بازار را رصد کنند مثل آب، گاز، پتروشیمی و راه آهن تا تصمیم‌های اقتصادی به نفع کشور گرفته شود.
شیوا افزود: دولت‌ها در تصمیم گیری به گونه‌ای عمل می‌کنند که همه راضی باشند، ولی تنظیم کننده‌های بخشی بدون ملاحظه و با نگاه به منافع ملی تصمیم می‌گیرند، دولت‌ها نمی‌توانند جراحی‌های اساسی در اقتصاد انجام دهند و لذا دولت باید کارهای اجرایی و تصمیم گیری را کم و وظیفه نظارتی را افزایش دهد.
وی گفت: در دولت دوازدهم امیدواریم کسانی نباشند که سهامدار شرکت‌ها باشند و باید یک تحول اساسی انجام و جراحی اساسی در اقتصاد انجام شود که برای آینده اقتصاد خیلی مفید خواهد بود.
شیوا افزود: شورای رقابت قیمت گذاری نمی‌کند و براساس قانون فقط دستورالعمل صادر می‌کند.
وی افزود: مهم‌ترین مسئولت شورا بعد از بحث خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ بعنوان یک نهاد فرا قوه‌ای است و با حضور نمایندگان قوا، بخش خصوصی و تعاونی‌ها شامل ۱۵ نفر باید مستقلاً کار خود را انجام دهد.
رئیس مرکز ملی و شورای رقابت گفت: هر بازاری که ضد رقابت و انحصاری باشد، هر نوع ویژه خواری و انحصار طلبی و همه آفت‌های بد اقتصادی سبب می‌شود که تلاش مسئولان به نتیجه نرسد و اقتصاد روال عادی نخواهد داشت و اهداف محقق نمی‌شود، در چنین شرایطی شورای رقابت ورود پیدا می‌کند.
شیوا افزود: معمولاً آفت‌ها پشتیبانان قوی دارند و به سادگی امکان رفع و برداشتن آن‌ها نیست، اگر به دنبال خروج از رکود و رشد تولید و اشتغال هستیم باید آفت‌ها را برداریم.
وی گفت: در مسیر رونق کسب و کار، موانع زیادی داریم که باید برداشته شود و مجوز‌ها در برخی رشته‌ها، برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها در اختیار گروهی خاص است که به دیگران اجازه ورود نمی‌دهند تا بازار رقابتی شود.
شیوا افزود: اگر احیاناً نهاد و تشکیلاتی براساس آنچه مشخص کرده و مورد تأیید هیئت مقررات زدایی قرار گرفته است، شرایط فنی آن را تعیین کرده باشد که هر کس بخواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد در صورت داشتن شرایط فنی و تخصصی به او اجازه ندهند، به شورای رقابت می‌تواند شکایت کند.
وی گفت: موانع تولید و رونق و تمام موانع فعالیت اقتصادی را اگر برنداریم به رونق تولید و کسب و کار نمی‌رسیم، باید در وضعیت اقتصادی جامعه تحولی انجام شود تا انتظار کارهای خوب از جمله رونق کسب و کار را داشته باشیم.
شیوا افزود: اگر موانع تولید و موانع کسب و کار برداشته نشود اقتصاد رونقی نخواهد داشت.
وی گفت: کالاهایی که بازار انحصاری دارند، قانون اجازه داده است که شورای رقابت ورود پیدا کند، تشخیص انحصاری بودن بازار با شورای رقابت است و دیگر هیچ کسی نمی‌تواند حرفی بزند مگر اینکه مجلس شورای اسلامی آن را تغییر دهد.
شیوا افزود: اگر انحصاری باشد، ورود می‌کنیم، اما شورای رقابت قیمت گذاری نمی‌کند و فقط دستورالعمل می‌دهد، در مورد خودرو اعلام کرده است هرگونه افزایش و کاهش قیمت سالانه خودرو به ۳ متغیر تورم بخشی، کیفیت و بهره وری بستگی دارد.
وی گفت: منتقدان شورای رقابت بدانند که شورا کار بدون کارشناسی نمی‌کند و قبل از هر اظهارنظری باید به قانون مراجعه کنند.
شیوا افزود: هیچ شورایی به نظم و انضباط شورای رقابت با حضور تمام اعضا در کشور وجود ندارد.
وی گفت: به کسانی که در کشور به لحاظ اقتصادی در وضعیت مسلط هستند اجازه نمی‌دهیم به شرکت‌های کوچکتر زور بگویند، اگر مشخص شود شرکت مسلط با هدف از چرخه رقابت خارج کردن دیگر رقبا اقدام به اعلام قیمت‌های تهاجمی می‌کند با آن برخورد می‌کنیم.
 
 بازار محصولات خانواده پراید، پژو و سمند؛ انحصاری است
 
رئیس شورا و مرکز ملی رقابت گفت:: با توجه به انحصاری بودن بازار محصولات خانواده پراید، پژو و سمند باید یک ناظر بر قیمت این گروه از خودرو‌ها نظارت کند.
 رضا شیوا در نشست خبری با بیان اینکه قرارداد خودروسازان را منصفانه کردیم، افزود: قبلا قرارداد‌ها میان خودروسازان و مشتریان شبیه قرارداد ترکمنچای بود درحالیکه اکنون قرارداد‌ها کاملا منصفانه، دوطرفه و تامین کننده منافع تولیدکننده و هم مصرف کننده است.
وی گفت: در بررسی کیفیت خودرو‌ها برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت را ملاک عمل قرار دادیم که، چون یکساله نبود، ۷۰ درصد برنامه کیفی را هدف قرار دادیم و لذا خودروهایی که کیفیت ۷۰ درصد را تامین می‌کردند جریمه نمی‌شدند، خودروهایی که به هدف نمی‌رسیدند جریمه می‌شدند و خودروهایی که از هدف بالاتر بودند جایزه می‌گرفتند.
شیوا افزود: هرچند وضعیت کیفی خودرو‌ها نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، ولی خودروهایی که کیفت بالاتر از ۷۰ درصد را تامین کرده باشند، نداشتیم.
وی با بیان اینکه توصیه ما به خودروسازان در شرایط رکود عدم افزایش قیمت است.
چون افزایش قیمت در شرایط اصلا بنفع خودروسازان نیست، گفت:: براساس قانون میزان بهره وری سالانه در هر شرکت خودرو ساز حداقل باید ۲. ۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد لذا درصورت افزایش بهره وری بالاتر از این میزان مشمول افزایش قیمت خواهد شد.
رئیس شورای رقابت درخصوص انحصاری بودن بازار خودروهای وارداتی با تایید این موضوع افزود: درحال حاضر بیش از ۸۰ درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار نمایندگیهای هیوندایی، کیاموتورز و بخشی هم در اختیار نمایندگی تویوتا قرار دارد و معتقدم این بازار انحصاری است.
شیوا گفت: البته فعلا موضوع بازار خودروهای وارداتی در اختیار ما نیست و در صورت طرح در شورا و مسجل شدن انحصاری بودن بازار، بازار خودروهای وارداتی باید تحت نظارت شورای رقابت قرار گیرد.
وی افزود: شاید ادعا شود واردکنندگان خودرو چند ده نفر هستند، ولی مهم سهم بازار است و شاید از ۱۰۰ یا ۲۰۰ وارد کننده سهم عمده واردات در اختیار عده‌ای معدود باشد و همانگونه که گفته شد هیوندایی، کیاموتورز و تویوتا سهم عمده را در این بازار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بیشتر واگن‌های خط ۵ به مرحله تعمیرات اساسی رسیده‌اند
۶ روز تا پایان جشنواره بین المللی عکس ایران جوان
لایروبی ۱۲۰ هکتار از آب‌بندان‌های شهرستان رشت
تاکید بر نقش گردشگری در بازنمایی چهره واقعی ایران
پلیس امنیت عمومی فراجا، اراذل فراری را زمین گیر کرد
اجرای طرح توسعه شبکه فیبر نوری مخابرات در مهرشهر و کیانشهر اهواز
درگذشت پدر شهید والامقام مهدی صبروند در لاهیجان
گرامیداشت روز جهانی نوزادان نارس در بیمارستان بوعلی اردبیل
تفاهم دانشگاه بجنورد و شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی برای گسترش تحقیقات حوزه آب
برنامه عملیاتی تشکیل هلدینگ مس سونگون تدوین شود
رستوران‌های یزد زیر چتر استاندارد
آغاز اجرای طرح محله من در زاهدان
فروش ۳ میلیاردی «فرمانروای آب» در نمایش‌های مردمی
 اهالی روستای خنداب تاکستان طعم گوارای آب پایدار را چشیدند
تجهیز بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان به دستگاه فیکو برای جراحی‌های چشم
دوازده مستند پرتره بین‌المللی در «سینماحقیقت»
دستور استاندار برای تعیین‌تکلیف فوری کمک‌های فنی و اعتباری
قیمت رسمی طلا و سکه ۲۶ آبان
آغاز اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسان با حضور ۵۰ ایران‌شناس جهان
آماده‌باش بهاباد برای فصل سرد و حوادث احتمالی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
احتمال کاهش فشار یا قطع آب در مناطقی از شهر اصفهان
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تکذیب استعفای اعضای دولت
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
مهلت یکساله پزشکیان برای بهینه‌سازی مصرف سوخت خودروها
۸۵ درصد بازار واردات نهاده‌ها در اختیار چند واردکننده اصلی است
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
تنش در روابط چین و ژاپن  (۱ نظر)
۱۰ تا ۱۵ درصد ناترازی موجود به دلیل استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور است  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)