رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا :
گزارش نظارتی پروژههای تملک دارایی شهرداری تهران
دبیر گزارش «نظارتی دوازده ماهه پروژههای تملک دارایی سرمایهای سال 1395 شهرداری تهران» را در صحن علنی شورا ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ علیرضا دبیر در ارائه گزارش نظارتی از پروژه های تملک داریی شهرداری در سال 95 با اشاره به تعداد کل و ماهیت پروژههای تملک دارایی سرمایهای شهرداری تهران گفت: تعداد کل پروژه های شهرداری در مناطق و معاونت ها شامل 2224 پروژه بوده است که 301 پروژه مربوط به معاونت ها و 1923 پروژه مربوط به مناطق شهرداری تهران میشود.
تعداد پروژههای مستمر نگهداشت در مجموع 1589 پروژه است که 1385 پروژه مربوط مناطق و 204 پروژه مربوط به معاونت ها است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژههای سرمایهای مستمر عمرانی در مناطق 538 پروژه و معاونتها 97 پروژه است. تعداد پروژه های سرمایهای غیرمستمر عمرانی جدید در مجموع 209 پروژه است که 188 پروژه مربوط به مناطق و 21 پروژه مربوط به معاونتها است.
تعداد پروژههای سرمایهای غیرمستمر (عمرانی) نیمهتمام در مناطق 350 پروژه و در معاونتها 76 پروژه است.
وی ادامه داد: درباره پروژههای بررسی شده غیر مستمر عمرانی، از 538 پروژه مربوط به مناطق 531 پروژه بازدید شده شده است و 95 پروژه در معاونتها را هم کارشناسان کمیسیون برنامه بودجه بازدید کردهاند.
پروژه های مستمر (نگهداشت ) در کل 1589 پروژه بوده است که 1544 پروژه آن بررسی شده است. پروژههای بازدید نشده غیرمستمر و بررسی شده مستمر، پروژههایی هستند که به علت حذف اعتبار، وارد نشدن اطلاعات درسامانه کنترل پروژه شهرداری و همکاری نکردن برخی واحدها امکان نظارت نبوده است.
دبیر به علت تاخیر پروژههای سرمایهای غیرمستمر (عمرانی) اشاره کرد و گفت: زمین، طراحی و برنامه ریزی،پیمانکاری، مالی و اجرا از مواری هستند که سبب به تاخیر افتادن پروژهها غیر مستمر(عمرانی) شدهاند. در مجموع 26 مورد تاخیر مربوط به زمین، 36 مورد مربوط به طراحی و برنامه ریزی، 17 مورد مربوط به پیمانکار،113 مورد مالی،12 مورد اجرا و 64 مورد هم سایر عوامل بوده است که سبب تاخیر در اجرا پروژههای شهرداری تهران شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مشکلات زمین شامل تامین زمین، معارض ملکی می شود و در طراحی و برنامه ریزی بررسی مجدد، مطالعات، تغییر نقشه و مشخصات، تایید نقشه، تغییر حجم کار و تغییر کاربری از علل تاخیر در پروژه ها است.
دبیر گفت: موارد تغییرات پروژههای غیرمستمر بازدید شده، در مجموع 808 مورد است، 97 مورد مربوط تغییر ساختار شروع، 537 مورد تغییر در سال خاتمه و 174 مورد مربوط به تغییر برآورد اولیه می شود. علیرضا دبیر در ادامه به تاخیر در پروژههای نگهداشت(مستمر) اشاره کرد و گفت: از علل دیگر تاخیر در اجرای پروژههای نگهداشت، ابلاغ نشدن و نبود تعهد کل اعتبار پروژهها است.
براساس بررسی انجام شده معادل 6% از اعتبار مصوب ابلاغ نشده و 7.3% از اعتبار مصوب تعهد نشده است.
دبیر در خصوص نحوهی واگذاری پروژهها گفت: 22.2 در مناقصه عمومی، 2.5 مناقصه محدود، 23.6 ترک تشریفات و 51.7 استعلامی بوده است. ترک تشریفات شامل انجام عملیات بصورت امانی (خرید و اجرا)، واگذاری به بخش خصوصی و دولتی و شرکتهای وابسته به شهرداری است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: وضع پیشرفت فیزیکی پروژههای تملک دارایی سرمایهای شهرداری تهران برای پروژه های مستمر در زمان بازدید 93.56 درصد و برای پروژه های غیر مستمر 94.75 درصد بوده است که در مجموع میانگین پیشرفت در سال 66.07 درصد میشود که 33.09 درصد عقب تر از انتظار بوده است.
دبیر به مشکلات اجرایی اشاره کرد و گفت: نبود مطالعات کافی و برآورد صحیح و دقیق کل اعتبار مورد نیاز برای پروژهها قبل از پیشنهاد پروژه و تامین اعتبار برای پروژههایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص هستند، روش تأیید قراردادها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز همواره با صرف زمان زیادی همراه است، فقدان برنامه زمانبندی مناسب برای اجرای پروژهها، پرداخت نشدن به موقع مطالبات پیمانکاران، عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژهها و مشکلات پرداخت اعتبارات غیرنقدی از جمله مشکلات عمومی در اجرا پروژهها هستند.
دبیر گفت: کمیسیون برنامه و بودجه برای برطرف کردن این مشکلات پیشنهاد می کند، به منظور تسهیل در اجرای پروژههای سرمایهای، قبل از شروع عملیات اجرایی، واحد اجرایی در قالب یک پروژه مطالعاتی برای انجام مطالعات فاز صفر، یک و دو اقدام کنند و در صورت تصویب مطالعات انجام شده، اعتبار آن را به واحدهای اجرایی ابلاغ کند.
ضمن اینکه درباره رفع معارض پروژهها به نحوی اقدام شود که قبل از شروع عملیات اجرائی یا به موازات آن اقدام لازم انجام شود، ضروری است قبل از هرگونه اقدام در خصوص تغییر کاربری، بهرهبرداری و یا عنوان پروژههای مصوب، موضوع با ارائه مستندات لازم و گزارش توجیهی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد،
وی افزود: پیشنهاد میشود شهرداری تهران در طراحی بوستانها، سرویسهای بهداشتی، ساختمانهای اداری –خدماتی و سامانههای حمل و نقل عمومی، نیاز ذینفعان اعم از معلولان و سالمندان را با بررسی میدانی مشخص و مدنظر قرار دهد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژهها باید بر اساس شاخصهای حجم کار، اعتبار، نوع سازه و توان اجرایی و گردش مالی لازم و وظایف سازمانی تفکیک شوند تا مناطق از ورود به اجرای پروژههای بزرگ، پیچیده فرامنطقهای و نیازمند توان تخصصی بالا منع شوند، قبل از هرگونه اقدام درباره ایجاد تعهد مازاد بر اعتبارات مصوب، افزایش حجم عملیات و یا تغییر زمانبندی اجرا مندرج در بودجه مصوب و سایر مجوزهای قانونی، واحد اجرایی ذیربط ملزم به ارائه گزارش توجیهی به منظور اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران شود.
تمام واحدهای اجرایی شهرداری از اجرای پروژههای غیرمصوب (فاقد) منع شوند، دستورالعملها و معیارها و استانداردهای ضوابط فنی و اجرایی پروژههای شهرداری تهران تهیه و بر اساس آن اقدام شود و در پیشنهاد پروژههای جدید مرتبط با سایر سازمانها، موافقت سازمانهای مرتبط مانند سازمان اوقاف و میراث فرهنگی و غیره اخذ شود، تمامی واحدهای شهرداری تهران که از اعتبارات تملک دارایی مالی سرمایهای استفاده میکنند، موظف شوند اطلاعات مربوط به پروژههای خود را در سامانه نظارت تکمیل کنند. شهرداری تهران موظف شود در تدوین لایحه بودجه سال 1397 اطلاعات مربوط به همه کد پروژهها را به طور صحیح درج کند به طوری که در تمامی سامانههای شهرداری این اطلاعات یکنواخت باشد.