قاضی زاده هاشمی:
محققان، دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی یک کشور هستند + فیلم
وزیر بهداشت گفت: محققان، دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی یک کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها مهمترین عامل در حفظ این ثروت بی همتاست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها در دانشگاه تهران که با حضور رئیس جمهور، برخی از اعضای کابینه و دانشجویان برگزار شد افزود: این فرصت را بعنوان فرصتی برای آموختن و علم آموزی، تفکر و توجه به نیازهای ملت و میهن و درایت تدبر در رخدادهای ملی، منطقهای و بین المللی قدر بدانیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: فرصت کار و تحصیل در دانشگاه را که از زمان تاسیس تا امروز سنگ بنای پیشرفت و ترقی جوامع در کشورها بوده است باید ارج بنهیم.
قاضی زاده هاشمی گفت: محققان، دورههای تحصیلی را به چند گروه تقسیم میکنند که از جمله آن میتوان به شاخص نسل اول که در دادن مدرک و افزایش تعداد فارغ التحصیلان که نشان دهنده افزایش فعالیت و رتبه دانشگاهها بوده است اشاره کرد.
وی ادامه داد: عمده این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: شاخص دوم در دهه ۱۹۶۰ ادامه داشت که مربوط به شاخص فعالیت دانشگاهها و تولید علم از طریق نوشتن مقالات بوده است.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: در دانشگاههای نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه نسل خود را در تولید ثروت ایفا کرد که عمر این دوره تا سال ۲۰۰۰ میلادی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر نقش دانشگاههای نسل چهارم تولید رفاه تعریف شده است و دانشگاهها حرکت خود را به این سمت سوق داده اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با این تعاریف درمی یابیم که جایگاه و نقش دانشگاهها در جهت ساختن جامعهای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای اندیشمند و تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: باید بپذیریم در کشور ما هنوز عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز دانشگاهی افزودن رشتهها و دادن مدرک است البته دانشگاه هایی هم وجود دارند که در جایگاه نسل دوم و سوم فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: بر مدیریت ارشد کشور است که با سیاستگذاری صحیح و تامین زیرساختهای لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم را برای رسیدن به دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دستور کار قرار دهد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با این سیاستها میتوانیم در حداقل زمان نسبت به تصحیح مسیر و پوشش کمبودها اقدام کنیم.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقشی جدی در آموزش عالی کشور دارد و با بهره مندی از ۱۹ هزار عضو هیئت علمی در بیش از ۶۰ دانشگاه کشور تربیت نزدیک به ۲۰۰ هزار دانشجو را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: محققان و اعضای هیئت علمی وابسته به این وزارتخانه حدود یک سوم مقالات آی اس آی کشور را در سال تولید میکنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نیازمندی کشور به دانشجویان خلاق و نوآور تاکید کرد: با بهره گیری از نوآوری این دانشجویان میتوان به تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازیم.
قاضی زاده هاشمی افزود: ضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی کشور بیش از پیش مورد توجه است.
وی با اشاره به طرح تحول نوآوری در آموزش پزشکی در سال ۹۴ بعنوان یکی از برنامههای وزارت بهداشت گفت: محورهای عمده این طرح، آینده نگری در آموزش پزشکی حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم، آموزشهای پاسخگو و عدالت محور، آمایش سرزمینی و اعتلای فرهنگی، بین المللی کردن آموزش و توسعه آموزش مجازی بوده است، اجرای هر یک میتواند منشا تحولی بزرگ باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای اعتلای علمی کشور از اهم وظایف کلی دست اندرکاران نظام آموزش است که در همین راستا توجه ویژه به جذب ظرفیت سازی و فعالیت نخبگان و استعدادهای درخشان در حوزه علوم پزشکی جزو اولویتهای برنامه این وزارتخانه است.
قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: شرایط پسابرجام فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا میتوان با تعاملات گسترده علمی زمینه را برای اعتلای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.
وی با اشاره به چالشهای پیش رو در این زمینه تصریح کرد: فشار سنگین کارهای اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریت دانشگاههای این وزارتخانه را به شدت به خود جلب میکند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت اثری جدی دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمبود منابع و نیازها و خدمات روز افزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستانی یکی از مهمترین تحقیقهای مراکز آموزشی و پژوهشی ماست.
وی افزود: متاسفانه به دلیل بی تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیا کردن مسیر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان بخصوص از کشورهای در حال توسعه جذب میکنند و با استفاده از این ظرفیتها مسیر پیشرفت را برای خود مهیا میسازند.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت باعث شده دانشگاههای علوم پزشکی متناسب با جایگاههای علمی خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: چالش دیگر برای دستیابی دانشگاههای نسل سوم و چهارم وجود سهمیههای متعدد بویژه سهمیههای اخیری که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، است بطوری که تفاوت معنادار در رتبههای ورودی دانشگاهها مشاهده میشود.
وی ادامه داد: گاها تفاوت رتبه در یک کلاس درسی به بیش از ۶۰ هزار رتبه است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهور برای تشکیل کارگروه جهت بررسی سهمیهها در دانشگاهها افزود: این بازنگری میتواند زمینههای اجرای عدالت آموزشی بیشتر را در کشور فراهم کند.
قاضی زاده هاشمی گفت: امیدوارم استادان و دانشجویان در کنار علم آموزی به انتقال مفاهیم ناب اخلاقی توجه جدی داشته باشند و دانشگاه فضای پر نشاطی برای علم آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا، آزاد اندیشی فضایی که نه تنها عالم و اندیشمند بلکه انسان را به معنای تمام آن تربیت کند، فراهم سازد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سرمایهای زبده و فراوان و جوانانی مستعد را در اختیار دارد که این ثروتی ارزشمند است که در حوزه علوم پزشکی بسیار پررنگ است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: محققان، دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی یک کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها مهمترین عامل در حفظ این ثروت بی همتاست.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: امیدواریم مسئولان ارشد نظام باور داشته باشند که دانشگاه تنها اعتلا میخواهد و آرامشی که در پناه آن بتواند به سوی مرزهای دانش حرکت کند آنچنان که مرزهای دانشی خود را با دانشگاههای معتبر جهان به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه به رقابت بپردازد.
وی ابراز امیدواری کرد امیدوارم با تلاش جدیتر، همدلی و خرد جمعی بتوانیم با نخبه پروری و کشف و رشد استعدادهای میهن بستری مناسب را فراهم کنیم تا شاهد پیشرفت روز افزون ایران عزیز و سربلندی نام آوری ایرانیان در رشته های مختلف باشیم.