• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۷۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
اقتصادی » مسکن

ضرورت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کریدور "جنوب - غرب"

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه کریدور حمل و نقل ریلی "جنوب – غرب" را شبکه واحدی می دانیم ، گفت : برای شتاب بخشیدن به حمل و نقل ریلی در منطقه لازم است همه عوامل کند کننده و موانع موجود شناسایی و رفع شود.

ضرورت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کریدور  به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ؛ سعید محمدزاده در اجلاس گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس "جنوب – غرب" با اشاره به اهمیت و تاثیر این کریدور در توسعه حمل و نقل کالا در منطقه افزود : امیدوارم مذاکرات کشورهای عضو کریدور "جنوب – غرب" توسعه حمل و نقل ریلی را در منطقه درپی داشته باشد .
وی با بیان اینکه هدف اصلی ما افزایش مبادله کالا و ترانزیت در منطقه است ، گفت : مدیریت تعرفه در زمان های مختلف و اصلاح برخی فرآیندها می تواند به جذاب شدن استفاده از کریدور "جنوب – غرب" همچنین توسعه ترانزیت و توسعه فعالیت شبکه حمل و نقل ریلی کمک کند .
محمدزاده به تشکیل شرکت های مشترک حمل و نقلی میان کشورهای عضو کریدور اشاره کرد و افزود : مشارکت دادن بخش خصوصی و تشویق آنها برای توسعه حمل و نقل بار از ابتدا تا انتهای کریدور می تواند به جذابیت بیشتر این شبکه حمل و نقلی کمک کند ضمن اینکه ایجاد سازمانی برای پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با کریدورمی تواند به حضور موثرتر بخش خصوصی کمک کند .
مدیرعامل راه آهن گفت : با همکاری جمهوری آذربایجان گام های خوبی در جهت فعال سازی خط ریلی "آستارا – آستارا" برداشته شده است و امیدواریم در آینده نزیک نخستین قطار کانتینری در این مسیر به حرکت درآید.
محمدزاده افزود : امیدواریم عملیات اجرایی بخش پایانی کریدور راه آهن "قزوین – رشت" در کمتر از 3 ماه آینده به پایان برسد و تا پیش از پایان سال شبکه برای شروع فعالیت در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد .
وی گفت : احداث قطعه "رشت – آستارا" باتوجه به تفاهم انجام شده با جمهوری آذربایجان بزودی آغاز خواهد شد .

: ایران در حمل و نقل ریلی پلی غیر قابل جایگزین در منطقه است
 

مدیر عامل راه آهن گفت : جمهوری اسلامی ایران پل ارتباطی غیر قابل جایگزین در منطقه برای اتصال کریدور حمل و نقل ریلی "جنوب - شمال" و رقیب بسیار ارزشمند برای ارتباط ریلی کریدور "جنوب - غرب" است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ سعید محمدزاده در حاشیه اجلاس گروه کاری حمل و نقل بین المللی در کریدور خلیج فارس "جنوب – غرب" در گفتگو با خبرنگاران افزود : برای ارتباط کشورهای آسیای جنوب شرقی ، هند ، جنوب چین ، روسیه ، کشورهای اسکاندیناوی و کشورهای شمال اروپا مسیر بسیار جذاب و ارزشمندی داریم که عبور از ایران بخش قابل توجهی از این مسیر را تشکیل می دهد.
وی گفت : باید تلاش جدی برای فعال سازی این کریدور داشته باشیم ، این کریدور با عبور از ایران ، آذربایجان ، گرجستان ، دریای سیاه و اوکراین اتصال خیلی ارزشمندی را بین جنوب و مرکز اروپا خواهد داشت و می توانیم از طریق ایران با کشورهای شرق خزر و 
شرق روسیه ارتباط داشته باشیم.
محمدزاده افزود : موقعیت ایران به گونه ای است که ما می توانیم از بارهای ترانزیت و عبور این بارها استفاده های زیادی ببریم ، در سال های اخیر در راه آهن تلاش زیادی کردند که بتوانیم از این کریدورها نهایت استفاده را ببریم.
وی گفت : امیدواریم با فعال شدن این کریدور بخش مهمی از بارهایی را که از جنوب شرق آسیا به سمت اروپا جابجا می شود از این کریدور حمل کنیم و جلسه کارشناسی امروز و فردا با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی ادامه خواهد داشت.
محمدزاده افزود : در مورد سازمان کریدور به تصمیم رسیدیم و امروز بحث های کارشناسی بود و تمام تلاش ما پیگیری نظام فعال سازی و تشویق استفاده از این کریدور است .
مدیرعامل راه آهن گفت : ایجاد ظرفیت ترانزیت 30 تا 40 میلیون تن بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی تا سال 1400 از خاک ایران پیش بینی شده ، که قابل دسترسی است .
وی گفت : مسیر جنوب به شمال از طریق دریا یک مسیر طولانی است که حمل بار از این طریق 45 روز تا 55 روز یا 2 ماه به طول می انجامد ، اگر این بار از مسیر ایران ترانزیت شود می تواند 14 روزه طی شود و نیز کریدور جنوب به غرب از طریق دریا 40 تا 50 روز طول می کشد در حالی که از ایران 15 روز یا حداکثر 3 هفته به طول می انجامد.
محمدزاده شرط شروع فعالیت کریدور "جنوب - غرب" را همکاری نزدیک کشورهای عضو دانست و افزود : این ظرفیت اکنون فراهم است و هماهنگی کشورها مهم است که تصمیم کشورها گرفته شود و جلساتی را با بهره برداران برای شروع کار داشتیم و قرار است در هند با صاحبان کالا برای صادرات و واردات کالا رایزنی کنیم و در مرحله اول سایتی برای کریدور تعریف کردیم که متاضیان می توانند به آن مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنند.
وی گفت : بنا داریم در سال 2018 از کریدور "جنوب - شمال" سهم قابل ملاحظه ای از ترانزیت بار را در اختیار بگیریم و اکنون بین هند و اروپا سالانه 5 میلیارد دلار بار جابجا می شود و در کف و وضعیت حداقلی می توانیم در مرحله نخست 10 درصد از این بار را از مسیر ایران عبور دهیم.
محمدزاده افزود : در کریدور جنوب شمال هم 7 میلیون تن بار جابجا می شود که حداقل 50 درصد از این ترانزیت را می توانیم داشته باشیم اما به دلیل نظام های تعرفه ای ، ناهماهنگی کشورهایی که در این کریدور قرار داشتند و آماده نبودن زیرساخت ها این مهم اتفاق نیفتاد.
وی گفت : در آستارا در حال ایجاد بارانداز برای تسهیل استفاده از این مسیر هستیم و با نزدیک شدن به زمان بهره برداری شبکه ریلی قزوین - رشت بخش قابل توجهی از این شبکه در دست استفاده خواهد بود که ما می توانیم برای سالهای آینده ارقام قابل توجهی در نتیجه استفاده از این کریدور بدست بیاوریم .
محمدزاده افزود : براساس گزارش کارشناسان درصورت فعال شدن کریدورهای "جنوب - شمال" و جنوب - غرب" می توانیم سالانه 1 تا 2 میلیارد دلار درآمد ارزی پایدار برای کشور داشته باشیم.
وی گفت : ظرفیت جابجایی 12 میلیون تن بار در دو کریدور یاد شده وجود دارد و با توجه به بار موجود امکان جابجایی حداقل 20 میلیون تن از این مسیر در سال 97 وجود دارد اما خیلی موضوع ها وجود دارد که باید حل شود.
محمدزاده افزود : باید نظام هماهنگی میان کشورهای عضو را حل کنیم چون وقتی از یک کشور به کشور دیگر که وارد می شویم یکسری هماهنگی ها در مسیر ها و مقصدها داریم ، باید صاحبان کالا از این کریدورها با سرعت عبور کنند ، سرعت و زمان برای آنها جذاب باشد و قیمت و تعرفه موضوع جذابی است و باید قیمت ها را به دریا که از مسیرهای جذاب است ، نزدیک کنیم .
.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
راه اندازی شبکه اینترنتی مستند العالم
رویای مهارت در دل روستای شورین محقق شد
کشف دو دستگاه فلزیاب در بیجار
طلای زرد شهربابک در بازار
اعلام جزییات اجتماع بزرگ عزاداران حضرت زهرا(س)
ایران به تنهایی جلوی ناتو و سنتکام ایستاد
پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت هفته بسیج
اشتغالزایی و افزایش ثروت ملی با اجرای فاز دوم پتروشیمی ماهشهر
استقبال از امیرحسین موشحی در فرودگاه اردبیل
نبود بارش مؤثر و تداوم خشکسالی رودخانه‌ها را در تنگنا قرار داده است
دو فوتی و یک مصدوم در حادثه رانندگی اتوبان قم _کاشان
دادستان، محور صیانت از حقوق عامه و کاهش دعاوی است
مرمت کاشی‌کاری‌های گنبد زیارت تاریخی طاهر و منصور کاشان
تشدید طرح کنترل دروازه‌ای ناوگان باری در محور‌های خاتم و مروست
ضرورت نقش‌آفرینی زنان پژوهشگر در توسعه خراسان شمالی
افتتاح واحد تولیدی کارتن‌سازی در ارومیه
معاملات برق در بورس انرژی از ۲۴ هزار میلیارد ریال عبور کرد
قمرپور در کشتی آزاد فینالیست شد 
تیم شهرداری همدان، همچنان صدرنشین لیگ یک فوتبال جوانان
افتتاح دو باب مدرسه در جنوب سیستان و بلوچستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
حذف چهار صفر از پول ملی
اپیدمی نفوذ و جاسوسی برای ایران در نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی
دومین شب عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) با حضور رهبری
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)