پخش زنده
امروز: -
معاون آموزشی وزیر علوم: وزارت علوم موافق حذف کنکور است و ما همچنان به دنبال تحقق آن هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری افزود: کنکور حذف شدنی است و باید ساز و کار آن فراهم شود، اکنون برای تحصیلات تکمیلی نیازمند مصوبه هستیم، البته پیش از این کنکور مقطع دکترا حذف شده بود.
وی گفت: حذف کنکور در مقطع کارشناسی در سال ۸۶ قطعی و تصویب شد که زمان اجرای آن تا پایان سال ۹۱ بود؛ اما این امر مستلزم هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش بود.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در واقع دانش آموزان شهرهای محروم و مدارس تیزهوشان باید در شرایط یکسان ارزیابی شوند و این موضوع نیازمند برگزاری یک آزمون سراسری از سوی آموزش و پرورش است.
شریعتی نیاسر گفت: در سال ۹۲ مجلس در این موضوع ورود پیدا کرد و قانونی تصویب شد که براساس آن قانون در مدت ۵ سال، ۸۵ درصد دانشجوها در دانشگاهها باید از طریق سوابق تحصیلی پذیرش شوند؛ در سال ۹۳ این قانون ابلاغ شد و اکنون که در سال ۹۶ قرار داریم حدود ۸۳ درصد پذیرش دانشگاهها بر اساس سوابق تحصیلی است و تنها کنکور برای برخی رشتههای پر متقاضی مطرح است.
وی درباره برخی ملاحظات برای حذف کنکور افزود: درباره سازمان سنجش و اقدامات آن باید بگویم که تصمیمات این سازمان به نهادهای بالادستی ارتباط دارد و ما باید درباره حذف کنکور به جمع بندی برسیم، چون سازمان سنجش تنها یک دستگاه اجرایی است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که وزارت علوم موافق حذف کنکور است، گفت: ما همچنان به دنبال این مسئله هستیم و به آن اعتقاد داریم که هر چه اقتدار دانشگاهها در پذیرش دانشجو بیشتر باشد، سلامت و کیفیت علمی ارتقاء پیدا میکند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اینکه هم اکنون پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در برخی از دانشگاهها به مکان تحصیلی دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ارتباط دارد، افزود: باید این موضوع آسیب شناسی شود، زیرا هم اکنون در زمینه استعدادهای درخشان نیز شاهد پذیرش دانشجو هستیم به طوری که تنها ۲۰ درصد از دانشجویان دانشگاههای برتر پذیرش میشوند و درصدی هم به دانشگاههای سطح دو و سه اختصاص یافته است.
پیگیری دو طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش عالی
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دو طرح در حوزه آموزش عالی جزو طرحهای اقتصاد مقاومتی در حال پیگیری و بررسی است.
شریعتی نیاسر درباره برنامههای ارائه شده از سوی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره جدید، دولت دوازدهم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برنامه خود را به مجلس ارائه کرد، از برنامههای ارائه شده در حوزه آموزشی می توان به بازتعریف نقش زیرنظام ها، سوق دادن دانشگاهها به سمت دانشگاه نسل سوم، بازنگری در ضوابط رشته ها، تداوم بازنگری برنامههای درسی، اهتمام جدی در نهادینه کردن اخلاق حرفهای در آموزش، بازنگری ساختار وزارت و کمک به تمرکز زدایی، طراحی و اجرای حمایت از بخش خصوصی، تحول و ارتقای کمی و کیفی علوم انسانی و هنر، توسعه مهارت آموزی، اجرایی کردن سند آمایش آموزش عالی، اهتمام ویژه به طرحهای اقتصاد مقاومتی و ساماندهی شیوههای جذب دانشجو اشاره کرد.
وی گفت: در راستای این برنامه ها، برخی از گامها برداشته شده و برخی دیگر درحال انجام است که یکی از آن برنامه طرح آمایش آموزش عالی است و در این طرح نظام آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است.
شریعتی نیاسر با اشاره به طرح مدیریت منطقهای و تمرکز زدایی افزود: در این طرح بخش ستادی و هم افزایی در خود مناطق مختلف بر اساس نیازهای آموزش عالی شکل میگیرد و در حال بررسی است.
وی با اشاره به طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی گفت: در این طرح مؤسسات آموزش عالی به دو دسته توسعه یافتند که البته باید حمایت شوند، این طرح تدوین و ابلاغ شد و مؤسسات در قالب این طرح با حمایت دانشگاههای منطقه فعال هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به طرح ارتقای کیفیت علمی اشاره کرد و گفت: در این طرح ضمن رتبه بندی بومی مراکز علمی، مراکز غیر انتفاعی و دولتی سطح بندی شده اند که این مراکز گزارشهای خود را به مراکز آموزشی بالاتر ارائه میدهند.
شریعتی نیاسر با اشاره به مأموریت گرا کردن مؤسسات آموزش عالی و اهمیت آن تأکید کرد: مراکز آموزش عالی نباید خود را مستعد هر کاری بدانند و اگر در مکانی صحبت از دانشگاه تخصصی میشود باید آن دانشگاه در حوزه تخصصی خود ورود پیدا کند.
وی همچنین با اشاره به یکپارچه سازی سنجش و پذیرش نظام آموزش عالی گفت: این موضوع در حال بررسی است و در بخش سنجش و پذیرش نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت فعالیت دارند و برخی از برنامهها بر اساس سیاست جدید درحال تکمیل است تا نظام یکپارچه برای پذیرش دانشجو شکل گیرد.
شریعتی نیاسر افزود: طرح تدوین برنامه یکپارچه سازی آموزشهای مهارتی تشکیل شده و با حضور رئیس سازمان فنی و حرفهای و وزارتخانههای ذیربط ستاد شکل گرفته است تا این طرح منجر به ارتقای سطح اشتغال پذیری شود.
شریعتی نیاسر در ادامه به موضوع تفویض اختیار به دانشگاه و برنامههای جدیدی که به همین منظور شکل گرفته است، اشاره کرد و گفت: در این جهت بسیاری از ضوابط و مفاد آموزشی در سه مقطع آموزش عالی به دانشگاهها واگذار میشود به طوری که دانشگاهها این اختیار را دارند که تصمیم گیرنده باشند و نباید اعمال سلیقه فردی شکل گیرد.
وی در ادامه با اشاره به پیگیری دو طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزشی افزود: دو طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزش در حال پیگیری است؛ یکی از این طرحها با عنوان پیاده سازی آمایش آموزش عالی و دیگری ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز جهانی است.
شریعتی نیاسر درباره طرحهای اقتصاد مقاومتی در حوزه آموزشی گفت: برای طرح دوم یعنی طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز جهانی، روز چهارشنبه جلسهای با حضور شخصیتهای برجسته از جمله وزیر علوم، دکتر صالحی، دکتر خرازی، دکتر نمکی (معاون برنامه و بودجه) و رؤسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی تشکیل و قرارداد اجرایی ورود مراکز آموزشی منتخب برای رسیدن به تراز جهانی رسماً مبادله و امضا میشود، این طرح آینده آموزش عالی را مطرح میکند.
وی درباره طرح معرفی دانشگاهها و پژوهشگاههای برتر به تراز جهانی گفت: این طرح در اردیبهشت ۹۵ به دانشگاهها ابلاغ شد و دانشگاهها و مراکز پژوهشی که آمادگی رسیدن به این تراز جهانی را دارند در بازه ۱۰ ساله (سال ۱۴۰۴) برنامه خود را باید ارائه دهند، البته ۲۳ دانشگاه و ۱۷ پژوهشگاه خود را مستعد این طرح دانستند بنابراین در این راستا، ستادی تشکیل شد تا نتیجه آن به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شود که پس از بررسیهای صورت گرفته، ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه انتخاب شدند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به دانشگاهها و پژوهشگاههای معرفی و انتخاب شده اشاره کرد و افزود: دانشگاه الزهراء، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه خوارزمی و پژوهشگاههای مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانشهای بنیادین، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه هوا و فضا و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از جمله این مراکز آموزش عالی هستند که اگر نتوانند اهداف مورد نظر برای تراز جهانی را کسب کنند از این طرح خارج میشوند.
شریعتی نیاسر گفت: بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای حل مشکلات دانشگاهها و تأمین منابع اقتصادی و طرحهای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است و این مراکز حمایت میشوند.
وی به شاخصهای در نظر گرفته شده برای پژوهشگاه و دانشگاههایی که قرار است به تراز جهانی برسند اشاره کرد و افزود: ۴۲ شاخص به منظور تعیین پژوهشگاه و دانشگاه مورد تأیید برای کسب تراز جهانی در نظر گرفته شده است که این شاخصها با مطالعات دقیق و کارشناسی و در نهایت به صورت سالانه به این مراکز ابلاغ میشود.
شریعتی نیاسر افزود: این شاخصها مربوط به تحصیل دانشجویان خارجی، وضع استادان، اعتبارات پژوهشی، قراردادهای مشترک با کشورهای خارجی، تعریف دورههای مشترک، میزان کمی و کیفی تعداد مقالات، انتشار مقالات در مجلات معتبر بین المللی و میزان جذب دانشجوی خارجی است.
وی همچنین با اشاره به تعاملات بین المللی گفت: تعاملات بین المللی به دو دسته تقسیم میشوند؛ برخی از کشورها که ما با آنها مشکل سیاسی نداریم و میتوانیم از تجربیات و ظرفیت علمی آنها استفاده کنیم که از جمله آنها کشورهایی چون ژاپن، چین و روسیه هستند و در دسته دوم کشورهای هدف ما که میتوانیم روی آنها تأثیرگذار باشیم کشورهای منطقه اند.
شریعتی نیاسر همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص میزان شهریه سنوات و ساماندهی پردیسهای خودگردان گفت: درباره شهریه سنوات دانشجویان، آئین نامه آموزشی برای ورودی سالهای ۹۳ و ۹۴ ابلاغ شده است و دانشجویان باید بر اساس آن آئین نامه شهریه را بپردازند که میزان شهریه بر اساس انتخاب هیأت امنای دانشگاه است.
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره ساماندهی پردیسهای خودگردان گفت: تکلیف این امر هم بر عهده دانشگاه هاست و تصمیم بر اینکه کلاسها را به صورت جدا و یا هماهنگ برگزار کنند برعهده دانشگاه است و شیوههای درون سازمانی در این راستا باید تعریف شود.
شریعتی نیاسر در ادامه درخصوص آخرین وضعیت رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی و اجرای طرح آمایش آموزش سرزمینی افزود: اتفاق جدیدی درخصوص وضع رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی رخ نداده است، چنانکه رشته محلهای دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شده است و برخی رشته محلها بر اساس نظر سازمان سنجش بررسی میشود.
وی در خصوص بازنگری برنامه درسی گفت: از سال ۹۴ همه برنامه درسی دانشگاهها بررسی شده است و از مجموع سه هزار برنامه درسی در مقاطع مختلف آموزش عالی، مشخص شد که حدود ۸۰۰ مورد قدمت آنها به بیش از ۱۰ سال رسیده است که در این راستا، کارگروههایی فعالیت خود را آغاز کرده اند و هم اکنون تقریباً تمام برنامهها بازنگری شده و ما رویکرد به روز کردن و کاربردی کردن بخشهایی از برنامه را مد نظر داریم.
شریتی نیاسر افزود: البته در این راستا فاز اول شکل گرفته است و در فاز دوم، ما برنامههایی را درسی که قدمت آنها به بیش از پنج سال میرسد هم بازنگری میکنیم.
وی گفت: ما از سال گذشته (اردیبهشت ۹۵) به دانشگاههای سطح یک کشور تفویض اختیار برای بازنگری برنامههای درسی را داده ایم و دانشگاههای سطح یک کشور میتوانند در این راستا فعالیت کنند.