پخش زنده 				 				
 		 					امروز: 					 						 					 					- 					 				
 			سازندگان بازیهای رایانهای که میخواهند در کشور فعالیت کند باید مجوز داشته باشند تا جلوی انتشار آن را نگیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حمید رضا جلالی فراهانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در کشور 28 میلیون بازیکن بازی های رایانه ای وجود دارند که روزی 90 دقیقه بازی می کنند اما به دلیل محدویت در فناوری پیشرفتی در زمینه بازی های داخلی نمی بینیم.
وی گفت: فاصله بسیاری با آنچه که باید در زمینه بازی های رایانه ای داشته باشیم داریم.
کارشناس بازی های رایانه ای افزود: بازی های موبایل بخشی از بازی های رایانه ای است و به دلیل ممنوع شدن واردات کنسول و افزایش قیمت ها بازیکنان بازی های کنسول به این بازی ها وفادار ترند.
جلالی فراهانی گفت: در حوزه بازی های کنسول و پی سی رها شده ایم و هیچ حرکتی انجام نمی شود.
وی افزود: هر سازنده بازی رایانه ای که می خواهد در کشور فعالیت کند باید مجوز داشته باشد نه اینکه با هزینه بسیار یک بازی ساخته شود سپس بنیاد ملی بازی های رایانه ای جلوی انتشار آن را بگیرد.
کارشناس بازی های رایانه ای گفت: به جز نظام رده بندی فرایند نظارت در تولید و انتشار بازی های رایانه ای کنار گذاشته شده است.
جلالی فراهانی افزود: نظام رده بندی نیز کارایی ندارد زیرا بر اساس آمار 47 درصد بازیکنان به این نظام توجهی ندارند. 
هادی جعفری معاون بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز در این برنامه گفت: هزینه مردم برای بازی های رایانه ای در سخت افزار و نرم افزار سالانه 920 میلیارد تومان است که از این رقم بیش از 570 میلیارد تومان سهم سخت افزار می شود.
وی افزود: از 350 میلیارد تومان درآمد بازی های رایانه ای در بخش نرم افزار حدود 14 درصد سهم بازی های بومی است.
جعفری گفت: کیفیت بازی های موبایلی بومی روز به روز در حال افزایش است و در مقایسه با سال های گذشته میزان جذب این بازی ها چهار درصد افزایش یافته است.
معاون بنیاد ملی بازی های رایانه ای افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای فقط بر انتشار این بازی ها نظارت دارد و در تولید آنها دخالتی نمی کند.
وی گفت: پروانه انتشار برای بازی های داخلی و خارجی اجباری است اما برای بازی های داخلی و بهبود فضای کسب و کار مجوزی به نام خود اظهاری در نظر گرفته شده است.
جعفری افزود: هر شخصی بازی ساز که بر اساس طرح بنیاد ملی بازی های رایانه ای رده ای را کسب کند مورد حمایت مزایای پیش بینی شده در آن رده قرار می گیرد.
وی گفت: در سال گذشته 6 هزار و 641 بازی بررسی محتوایی شد که مجوز انتشار برای هزار و 257 بازی صادر نشد.
جعفری افزود: در سه ماهه نخست امسال نیز هزار و 78 بازی رده بندی شده اند.
معاون بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه حمایت های این بنیاد امسال بسیار بیشتر از گذشته است گفت: حمایت از بازی سازی، جهانی کردن صنعت بازی سازی داخلی و حفاظت از صنعت بازی های بومی در مقابل بازی های خارجی از جمله اولویت های این بنیاد است.
وی افزود: بازی های مروج خشونت که بیشتر تولید داخل هستند درصد کمی را از بازی های درون بازار را شامل می شود.
بابک کرباسی سازنده بازی های رایانه ای نیز در این برنامه گفت: حوزه فرهنگی بازی های رایانه ای از ولنگاری و بی سرو سامانی رنج می برند در حالی که این حوزه، حوزه فرهنگی است.
وی افزود: برای ساخت بازی های ایرانی مجوز ساخت، پروانه تولید، نظارت بر تولید، بازی نامه، دیالوگ ها و سوژه ها نیاز ندارد و فقط مجوز، خود اظهاری است.
کرباسی گفت: بر این اساس شرایط بازار بازی های رایانه ای کنترل را برای خانواده ها سخت کرده است.
سازنده بازی های رایانه ای افزود: درباره تاثیر بازی های وارداتی بر بازیکنان کنترل و نظارت خوبی وجود ندارد.
وی گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای جدیداً حمایتی از تولید نمی کند و بخش خصوصی باید بازی ها را با هزینه خود بسازد.
کرباسی افزود: تولیدات فرهنگی نباید بدون نظارت ساخته شوند.
سازنده بازی های رایانه ای گفت: آمار بررسی بازی ها که از طرف بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام می شود مربوط به بازی های خارجی است و باز ی های داخلی برای انتظار هیچ مجوزی نیاز ندارد.
وی افزود: پروانه تولید ربطی به پروانه نشر ندارد و این پروانه برای شرکت های داخلی به رغم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر نمی شود. 
جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: با توجه به فضای اقتصادی جامعه و وجود ظرفیت های انسانی برای ساخت بازی های رایانه ای نباید اشخاص بازی ساز ملزم به دریافت مجوز ساخت شوند اما برای انتشار بازی ها باید مجوز گرفته شود.
وی افزود: امکان کنترل و نظارت بر ساخت همه بازی ها رایانه ای وجود ندارد.