• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۸۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
گزارش؛

تحقق طرح ملی راه آهن ارومیه پس از 17 سال

خط آهن 183 کیلومتری مراغه که پس­از عبور از شهرهای میاندوآب، مهاباد و نقده و از طریق ایستگاههای ملکان، قزقلعه، شیرین بلاغ و رشکان به ارومیه می رسد فردا در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان آذربایجان غربی به افتتاح می رسد.

تحقق طرح ملی راه آهن ارومیه پس از 17 سالبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛­­­ این خط آهن، ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و شهرهای دیگر این استان را از بن بست ریلی خارج کرده و یکی دیگر از مراکز استان کشور به شبکه ریلی خواهد پیوست.

همچنین قرار هست در سالهای آینده با تکمیل خطوط جانبی، خط آهن سراسری ایران از این طریق و از طریق دو مرز تمرچین و سه رو به کشورهای ترکیه و عراق متصل شود.

عملیات اجرایی احداث این خط از سال 1380 آغاز شد و در سال 92، ریل تا شهر مهاباد رسید و حالا بعد از 5 سال، 98 کیلومتر دیگر از این مسیر به شبکه ریلی پیوسته تا دسترسی کارخانجات و صنایع کشاورزی منطقه تامین و همچنین رونق سفرهای داخلی دوچندان شود.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره مزایای اجرای این طرح بزرگ و ملی می گوید:

پیش بینی شده با بهره برداری از این طرح، سالانه حداقل 5 میلیون لیتر سوخت کمتر مصرف شود که معادل 50 میلیارد ریال است و همچنین 4.5 میلیون متر مکعب آلاینده هم­ به دلیل ­استفاده قطار از سوخت کمتر در مقایسه با خودروها، کمتر تولید می شود.

وی معتقد است: با رسیدن ریل به آذربایجان غربی و ارومیه، این شهر مهم غرب کشور و مناطق حومه ای، به هاب لجستیک و ترانزیت شمال غرب کشور تبدیل شده و از این طریق هزاران فرصت شغلی در زمینه ترانزیت ایجاد خواهد شد.

خادمی در خصوص ابعاد اجرای این طرح بزرگ ملی می گوید: هزینه اجرای این طرح 400 میلیارد تومان بوده که در صورت محاسبه به نرخ روز، به هزار میلیارد تومان بالغ می شود ضمن اینکه در این طرح بیش از 4.8 میلیون متر مکعب خاکریزی و 3.9 میلیون متر مکعب خاکبرداری شده است.

سرعت سیر قطارهای باری در این مسیر 120 و قطارهای مسافری 160 کیلومتر طراحی شده که نشان دهنده سطح بالای ایمنی در اجرای این خط است ضمن اینکه بر اساس مشخصات فنی، 58 پل بزرگ به طول 1300 متر، 458 پل کوچک به طول 5 هزار و 844 متر و 11 تونل به طول 1800 متر و 4 ایستگاه به مساحت 24 هزار و 600 متر مربع ساخته شده است.
مازیار یزدانی معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن نیز درباره این طرح می گوید: این محور قادر به جابجایی سالانه 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر هست و از این پس مسافران دو استان آذربایجان غربی و شمال کردستان به سفرهای ارزان و ایمن ریلی دسترسی خواند داشت.

وی می گوید: سرعت تایید شده برای سیر قطار مسافری در این خط‌آهن ۹۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است اما این خط قابلیت سیر تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به ایستگاه راه‌آهن ارومیه نیز بیان داشت: این ایستگاه از نظر محوطه سازی و ساختمان، توجه به شرایط آب و هوایی و جذب مسافر به مراتب شرایط برتری نسبت به سایر ایستگاه‌هایی که اخیرا ساخته شده دارد و طبق تعریف جدید راه‌آهن از ایستگاه برای دوران بهره‌ برداری، کارکرد این ایستگاه فقط برای جذب و تخلیه مسافر نخواهد بود بلکه علاوه بر ارائه خدمات متداول ایستگاهی به عنوان یک مرکز تجاری- فرهنگی با هدف ارائه خدمات رفاهی برای رفع نیازهای روزمره به مسافران و مراجعان نیز خدماتی را ارائه خواهد کرد.

این مسیر برای حداقل 182 نفر اشتغالزایی مستقیم و برای صدها نفر دیگر اشتغالزایی غیر مستقیم خواهد کرد و به عنوان یکی از صدها پروژه نیمه تمام که با هزینه بالا، سرانجام فردا قرار هست به بهره برداری برسد، اینک نمادی برای رشد و توسعه اقتصادی شمال غرب کشور و خروج اراضی غرب دریاچه ارومیه از بن بست نسبی ارتباط زمینی و ریلی با سایر نقاط کشور محسوب می شود.
گزارش از: مهدی صادقی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش و راهیابی وزشکار چهارمحال و بختیاری به مسابقات استعداد‌های برتر کشور
افزایش ۱۲ درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در دومین هفته آبان
معرفی برترین‌های هفته سوم لیگ برتر پومسه بانوان
دستگیری متخلفان شکار غیرمجاز توسط یگان حفاظت محیط زیست در دنا
آغاز عملیات ساخت نیروگاه ۳ مگاواتی در سفیدسنگ فریمان
شرکت آلومینیوم لامرد پیشتاز در تولید شمش آلومینیوم
عرضه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول در بورس کالا
۷ مصدوم و ۲ فوتی در حوادث رانندگی محور‌های منتهی به آبادان
آغاز ثبت نام وام‌های دانشجویی از امروز
طرح نهضت آسفالت در ۱۰ روستای بویین میاندشت
صعود رن به نیمه نخست جدول
مرد میدان، شهید بسیجی که پیکرش بعد از ۱۱ سال به زادگاهش برگشت
جابه‌جایی بیش از ۶ میلیون تن کالا از مبادی کردستان
نشست حقوق و سینما در موزه هنر‌های معاصر
راه اندازی و فعالیت پایگاه انتقال خون در قائمشهر
جاده شاهان گرماب فریمان آسفالت می شود
تأکید امام جمعه لنگرود بر برنامه‌ریزی هوشمند فرهنگی
ایجاد واحد فرآوری شرط واگذاری معادن
تداوم طرح «مراقب همراه» چندقلو‌ها در قالبی جدید
افتتاحیه بازی‌های همبستگی اسلامی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)