به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه؛
بر بلندای طاق بستان که بایستی، نمایی زیبا از گذشته تا حال این دیار پر رمز و راز، جلوی چشمانت به تصور کشیده میشود، منظره
چشم نوازی که میتوان ساعاتها به آن خیره ماند و زیبایی کل شهر را از آن بالا به تماشا نشست.
حیدری یکی از همشهریانی است که جمعه را به ورزش کوه پیمایی اختصاص داده، با گامهای او همراه شدم تا زیبایی این سکوت را از ارتفاعات طاق بستان به نظاره بنشینیم.
او میگوید: ارتفاعات سحر انگیز طاق بستان طرفداران زیادی دارد و هر روز علاقمندان بسیاری به این ارتفاعات میآیند تا علاوه بر سلامت جسم؛ روح را نیز پالایش کنند.
حیدری میگفت: همه افراد قادر به طی کردن این مسیر و کوهپیمایی نیستند و به همین خاطر از این فرصت گردشگری و دیدن مناظر بکر طبیعت بی بهره میمانند، وای کاش فرصت و امکانی فراهم میشد تا همه میتوانستند به ارتفاعات کوهستان بیایند.
به یاد پروژه تله کابین افتادم، همان پروژهای که بیست سال پیش قرار بود پایههای استوارش، طاق بستان را در نوردد، اما مثل خیلی از پروژهای دیگر، نامش فقط بر روی کاغذ ماند و پرونده اش در پیچ و خم اعتبارات گیر افتاده است.
کمبود اعتبار همان مشکل همیشگی است که تا پایش به پروزهها باز میشود همه چیز لنگ میزند.
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه میگوید:شرکت تله کابین طاق بستان در سال ۱۳۷۸ به صورت سهامی خاص تاسیس و مطابق با ماده دو اساسنامه شرکت، مطالعه و اجرای پروِژههای خطوط تله کابین و تله سیژ و احداث مجموعههای تفریحی، توریستی و ورزشی در این محدوده به این شرکت واگذار شده است.
حاتمی گفت:: شرکت مذکور در اولین اقدام با شرکت دوپل مایر اتریش وارد مذاکره و همکاری شد و علاوه بر طراحی مسیر تله کابین و ارائه نقشه فنداسیونها، قطعاتی نیز جهت فنداسیون خریداری کرد.
وی افزود: در سال ۱۳۸۹ نیز جهت اجرای فنداسیون دکلهای تله کابین، قرار دادی با شرکت سپیدار کوشا منعقد شد و تا سال ۱۳۹۱ فنداسیون دکلها پی ریزی شد که یکباره به علت عدم مشارکت سرمایه گذار و عدم تخصیص بودجه، پروژه تعطیل و فقط در سال ۹۵ عملیات عمرانی محدودی از جمله زیر سازی معبر بیرونی و شن ریزی پارکینگ سایت پایین دستی انجام شد.
حاتمی با اشاره به جلسات متعدد با سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای جلب و جذب سرمایه گذاری کلان گفت:: بطور مثال براورد هزینه اجرای طرح در فاز یک مطابق طرح بازنگری بدون احتساب هزینه راه دسترسی سواره رو به سایت بالای کوه، حدود سی و چهار میلیارد تومان تخمین زده میشود و متاسفانه به علت عدم پاسخ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه به استعلامهای شهرداری و میزان بالای نیاز سرمایه گذاری، مذاکرات بلا تکلیف ماند.
کور سوی امیدی در تاریکی پروزه تله کابین نیمه دوم دی ماه نود و هفت بود که همایش فرصتهای سرمایه گذاری استان کرمانشاه در تهران برگزار شد، پروزه تله کابین نیز یکی از همان پروزههایی بود که در لیست انتطار سرمایه گذاری قرار گرفت تا بار دیگر حرکت تله کابین کرمانشاه از سر گرفته شود.
پروژه تله کابین کرمانشاه به طول ۱۵۰۰ متر و ارتفاع ۴۳۰ متر نظر یکی از سرمایه گذاران را به خود جلب کرد تا تفاهم نامه اولیه به امضا برسد و در صورت پذیرش شرایط مشارکت توسط طرفین قرارداد مشارکت تنظیم شود.
یکه زارع کارشناس سرمایه گذاری این پروژه با بیان اینکه دو هفته دیگر نتیجه قطعی امکان سنجی و توجیه اقتصادی پروِژه به مسئولان استانی اعلام میشود گفت: در صورت موفقیت طرح و امضا قرار داد این پروژه اجرا خواهد شد.
وی به مشخصات احداث این پروژه اشاره کرد و گفت: ۵ مسیر رفت و ۵ مسیر برگشت با ظرفیت ۶۰۰ تا ۷۵۰ نفر در ساعت و استقرار ۱۰ دستگاه کابین از ویژگیهای پروژه است که در مدل طراحی شده، رستوران، پارکینگ، مجموعه پذیرایی و رفاهی و ساختمان ایستگاه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
سابقه سرمایه گذار در پروژه تله کابین سازی استاندار کرمانشاه گفت: بانک ملل سرمایه گذار پروژه تله کابین در استان کرمانشاه است که این بانک در استان کرمان نیز در حال احداث پروزه تله کابین است.
وی با بیان اینکه دستگاههای اجرایی و استانداری مشوقهایی برای سرمایه گذار در نظر گرفته اند گفت: مقرر شده است که همان مشوقهایی که در استان کرمان به آنها اعطا شده در کرمانشاه نیز اجرایی شود و در قالب همان تفاهم نامه نهایی تنظیم و به امضا برسد.
بازوند استاندار کرمانشاه گفت: تله کابین پروژه خیلی خوبی برای غرب کشور است و در راستای توسعه گردشگری میتواند تحول خوبی ایجاد کند.
وی در ادامه گفت: سالیان سال این پروژه ورد زبان مردم بوده است و به نوعی یک مطالبه عمومی است، و با توجه به اینکه استان کرمانشاه مرکز غرب کشور است این پروژه در حوزه گردشگری میتواند رونق جدی ایجاد کند.
حال دو هفته دیگر تکلیف نهایی پروزه تله کابین کرمانشاه روشن میشود و اصلیترین سوال این است که که آیا مسئولان کرمانشاه موفق به جذب سرمایه گذار خواهند شد و موتور حرکت تله کابین روشن میشود یا خیر؟
*خبرنگار: زهره زندیه