پخش زنده
امروز: -
حضرت آیتالله خامنهای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشهی صحیح را پایههای اصلیِ ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه درخصوص سند ۲۰۳۰ و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.
پژوهش خبری صدا وسیما:حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی یازدهم اردیبهشت ماه در آستانهی روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با تجلیل از معلمان، به بیان تذکرات و توصیههای مهمی دربارهی مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله تکریم و معیشت معلمان پرداختند و با تأکید بر لزوم اجرای سند بسیار مهم تحول در آموزش و پرورش، گفتند: معلمان، پرورشدهندهی مهمترین سرمایهی یک ملت یعنی سرمایهی انسانی، پایهریزان تمدن نوین، جهادگران میدان کارزار مبارزه با جهل و بیسوادی، و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند.
حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با تبریک روز معلم به همهی معلمان کشور، یاد آیتالله شهید مطهری را گرامی داشتند و گفتند: شهید مطهریِ عزیز به معنای واقعی، یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی، رسوخ اندیشههای عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال میکرد و شهادت او در این راه، بهمنزلهی امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامهی آن بزرگوار بود.
رهبر انقلاب اسلامی، نقش معلم و آموزش و پرورش را یک نقش اساسی برشمردند و خاطرنشان کردند: مهمترین سرمایه برای یک ملت، سرمایهی انسانی است، زیرا کشورِ بدون سرمایهی انسانی مانند برخی از کشورهای پولداری است که ثروت آنها بهصورت سفاهتآمیز در اختیار دستهای خائن به بشریت قرار میگیرد، همچنانکه در دوران طاغوت نیز ایران بر روی دریای نفت بود اما بیگانگان بر این منابع مسلط شدند و با آن، تمدن و کارخانههای خود را ساختند و از نفت ما برای پیروزی در جنگهای خود استفاده کردند.
ایشان، احساس احترام خود به قشر شریف و محترم معلم را یک باور حقیقی و برخاسته از نقش تمدنساز معلمان خواندند و افزودند: معلمان، پایهریزان تمدن نوین، و جهادگرانِ در میدان کارزار با جهل و بیسوادی هستند که برای جامعه و نسلِ جوان آن، هویتسازی فرهنگی می کنند.
حضرت آیتالله خامنهای، هویت قوی، فرهنگ غنی و فکر و اندیشهی صحیح را پایههای اصلیِ ساخت تمدن دانستند و از همین زاویه درخصوص سند ۲۰۳۰ و علت اصرارهای آشکار و پنهان بیگانگان برای تحکیم آن بر مناسبات کشورها از جمله کشورهای اسلامی و ایران، نکات مهمی خطاب به مسئولان گوشزد کردند.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* اهمیت معلم و روز معلم:
1- تعلیم و تربیت، مهمترین موضوع تمدّنی
2- به نام شهید و شهادت بودن روز معلم:
2-1- شهید مطهری، معلّمی دلسوز و پیگیر رسوخ اندیشههای عمیق اسلامی در ذهن جوانان
3- همت و شرافت معلم:
3-1- فراهم کننده سرمایه انسانی اندیشه ورز:
3-1-1- جلوگیری از استثمار شدن
3-2- پایهریز تمدّن نوین
3-3- جهادگر با جهل و بیسوادی
3-4- هویّتساز فرهنگی:
3-4-1- وابسته بودن هویت انسان ها به فرهنگ، دانستهها و سبک زندگی آنها
3-4-2- وابسته بودن تمدّن به فرهنگ
3-4-3- وابسته بودن فرهنگ به فکر، اندیشه و جهانبینی
3-5- کار بزرگ جامعه فرهنگیان در این چهل سالِ:
3-5-1- تربیت دانشمندانی که کشور را از لحاظ فنّاوری نانو جزو پنج کشور اوّل دنیا قرار دادند
3-5-2- تربیت نسل سوّم و چهارم انقلاب که محکم و استوار در مقابل دشمن میایستد
3-5-3- تربیت نسلی که اصرار میکند از حرم دفاع کند و در این راه شهید شود
3-5-4- تربیت نسلی با انگیزه های جهادی که در اردوهای جهادی شرکت می کنند
3-6- باطل کننده وسوسه دروغین معارضه علم و دین:
3-6-1- از همه جا برافراشته تر بودن پرچم دین در جمهوری اسلامی
3-6-2- از کشورهای پیشرو بودن ایران از لحاظ علمی
* سند 2030:
1- ترویج سبک زندگی غربی در نظام آموزشی
2- تبلیغ فلسفه حیات بر اساس مبانی غربی
3- تربیت سرباز برای غرب در کلاس های درس کشور
* سند تحول:
1- ریلگذاری برای رسیدن آموزش و پرورش به سرمنزل مقصود
2- کافی نبودن ابلاغ سند و لزوم تحقق آن
3- لزوم شناختن و شناساندن سند تحول در بدنه آموزش و پرورش
4- سند تحول نیازمند روحیه انقلابی
* وضع مطلوب آموزش و پرورش:
1- تربیت انسانهای دانا، توانا، خردورز، پارسا، کارآمد، مبتکر، شجاع، اهل اقدام و هوشیار
2- فاصله داشتن با نقطه مطلوب
* بایدها:
1- لزوم داشتن روحیه انقلابی:
1-1- شجاعت و نداشتن ملاحظهکاری
1-2- عمل کردن هنگام تشخیص
1-3- پرهیز از کارهای تزیینی و تشریفاتی
1-4- پذیرفتن نقدهای عالمانه
2- لزوم برنامهریزی آموزشی:
2-1- سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، قلب آموزش و پرورش
2-2- لزوم تطبیق سریع متون آموزشی با شیوهنامه سند تحوّل:
2-2-1- طولانی بودن زمان 12 ساله برای تطبیق با شیوهنامه سند تحوّل
2-3- لزوم گنجاندن پیامهای انقلاب و معارف انقلاب در همه متون
3- لزوم بالا بردن کمیتها و کیفیتها در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی:
3-1- لزوم ضرورت تربیت دینی و انقلابی معلّمان
3-2- ضرورت حرکت براساس قانون
4- ضرورت نخبهپروری و تقویت مدارس استعدادهای درخشان:
4-1- لزوم حفظ جایگاه کشور در المپیادهای جهانی
5- نشاط و سرزنده بودن در محیط دانشآموزی:
5-1- تفاوت سرزندگی با رقص و پایکوبی:
5-1-1- پرداختن به ورزش و فوقبرنامههای آموزنده و جذّاب
5-1-2- ضدنشاط بودن فشارهای درسی بی مورد
6- لزوم بررسی و حل مسئله کنکور با وجود صندلیهای خالی در دانشگاه ها
7- لزوم تقویت و تحقق معاونت پرورشی به معنای واقعی کلمه در سراسر آموزش و پرورش
8- ضرورت توجه به مسئله معیشت معلّمان:
8-1- لزوم حفظ عزّت نفْس معلّم
8-2-عدّهای به دنبال بی قدرکردن آموزش و پرورش به علل گوناگون سیاسی
9- لزوم مراقبت درخصوص عقب ماندگی دانش آموزان سیلزده از تحصیل:
9-1- پیگیری جدی تعمیر و ساخت مدارس
9-2- لزوم کمک خیران مدرسه ساز
10- لزوم مهارت آموزی و زنده کردن روح مهارتیابی در جوان:
10-1- یافتههای علمی را تحقق عملی بخشیدن و به دانشآموز و دانشجو آموختن
* آرایش جنگی دشمن:
1- از لحاظ اقتصادی
2- از لحاظ سیاسی
3- از لحاظ اطّلاعاتی:
3-1- برنامهریزی برای نفوذ اطّلاعاتی
4- از لحاظ فضای مجازی
* لزوم آمادگی و اتحاد:
1- آمادگی مسئولان کشور و آحاد توانا و آحاد مردم در مقابله با دشمن
2- مراقب درخصوص در مقابل هم قرار نگرفتن به سبب اختلاف نظرهای کوچک
3-اتّحاد گروههای اجتماعی گوناگون
4- اتّحاد اقوام مختلف کشور
5- اتّحاد مسئولان کشور با مردم
6- اتحاد مردم با مسئولان کشور
پژوهش خبری // امید جلوداریان