به گزارش
خبر گزاری صدا وسیما، مرکز فارس، عبدالرضا قاسم پور امروز در دومین جلسه کمیته آموزش استان که با حضور روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برگزار شد بر لزوم توجه به طرح آمایش سرزمین در این مراکز تاکید کرد و افزود: بی توجهی به این طرح در توسعه آموزش عالی تبعات زیادی در پی خواهد داشت.
وی آمایش سرزمین را راهکاری مناسب برای اداره بهتر کشور و ترسیم نقشه راه آینده استان دانست و افزود: این طرح راهنما و نقشه راهی روشن برای برنامه ریزی بخش آموزش عالی و برنامه توسعه بلند مدت بر اساس انواع برنامه ریزیهای ملی و منطقهای در کشور فراهم کرده است.. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با بیان اینکه از دهه ۸۰ تا کنون توسعه کمی بی رویه دانشگاهها جنبههای مثبت و منفی متعددی در پی داشته است افزود: بومی کردن دانش، جلوگیری از مهاجرتها، کاربردیتر شدن علوم در زندگی روزمره را از جنبههای مثبت این رویداد و ایجاد ناهنجاری، فقدان تعادل، پایین بودن کیفیت، گسترش مدرک گرایی، پرورش فارغ التحصیلان بیشمار بدون تخصص مهارت و دانش و کارایی لازم، بالا بردن سطح توقعات افراد و عدم افزایش کارایی را نیز از جنبههای منفی این توسعه کمی برشمرد.
قاسم پور تاکید کرد: دانشگاههای هر منطقه باید متناسب با امکانات و ظرفیتها و نیازهای منطقه توسعه یابد و پذیرش دانشجو بر اساس نیازها انجام شود.
وی ادامه داد: توسعه آموزش عالی باید در راستای توسعه پایدار پیش برود و توسعه متوازن دانش در استان را در پی داشته باشد.
قاسم پور با بیان اینکه آموزش عالی باید پا به پای دیگر عرصههای سیاسی و اجتماعی کشور توسعه پیدا کند، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی، توسعه کمی سطوح پایین آموزش عالی به نفع سطوح بالاتر و ماموریت گرا شدن مراکز علمی و دانشگاهها را از ضوابط ملی آمایش سرزمین برشمرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با اشاره به سند چشم انداز ۱۴۰۴، عنوان کرد: بر اساس این سند آموزش عالی کشور باید سرآمد، رقابت پذیر، دارای هویت ایرانی اسلامی و پیشتاز در منطقه جنوب غرب آسیا باشد و این مهم فقط از طریق آمایش سرزمین و ماموریت گرایی در آموزش عالی تحقق مییابد.
قاسم پور توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین را به معنای توزیع منطقی آموزش و پژوهش در مناطق مختلف توصیف و اظهار کرد: آمایش با هدف افزایش بهرهوری دنبال میشود و در راستای هدفمند سازی و استفاده بهینه از سرمایه گذاریها و امکانات موجود تدوین شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس متناسب سازی توسعه آموزش عالی با نیازهای ملی منطقهای و بینالمللی، ایجاد تناسب بین رشتهها و اهداف آموزش عالی، بازنگری و تدوین برنامههای درسی متناسب با اهداف اموزش عالی به ویژه در حوزه علومانسانی، ایجاد ارتباط موثر بین مراکز آموزش عالی و دستگاههای اجرایی و بخشهای غیر دولتی به ویژه ارتباط با صنعت، تربیت و توانمند سازی دانش آموختگان در راستای کار افرینی و ورود به بازار کار را از جمله مولفههای ارزیابی حرکت دانشگاهها در مسیر سند آمایش برشمرد.
قاسم پور همچنین به آسیبها و چالشهای آمایش آموزش عالی اشاره کرد و بخشی نگری به آمایش، تعدد مراکز تصمیم گیری، ناهماهنگی بین دانشگاه جامعه و صنعت، ضعف نظارت و ارزیابی توسعه کمی و کیفی آمایش و چالش مشارکت نخبگان را از جمله این اسیبها دانست.
وی ابراز امیدواری کرد با وحدت، همدلی و همراهی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با دستگاههای اجرایی و بخشهای غیر دولتی شاهد رفع مشکلات و توسعه روز افزون جامعه باشیم.