• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۵۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
لرستان » اجتماعی
گزارش مکتوب لرستان :

ابهام در ساخت پل دره خزینه

دره خزینه یکی از امکان دیدنی پلدختر است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزلرستان؛ پل دره خزینه بلندترین پل معلق  خاورمیانه، یکی از مکان‌های گردشگری  و جذاب شهرستان پلدختر بود که هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود فرا می‌خواند. این پل در 155کیلومتری خرم‌آباد و در روستای دره خزینه شهرستان پلدختر قرار داشت که طول آن 112 متر و ارتفاع آن به 85 متر می رسید که بر روی رودخانه سیمره واقع‌ بود.
ارتفاع پل دره خزینه به‌اندازه یک ساختمان 29 طبقه بود و بلندی‌اش آن را به یکی از جذاب‌ترین و پراسترس‌ترین جاذبه های گردشگری لرستان تبدیل کرده‌ بود، ولی این پل در شب ششم فروردین 97 توسط افراد ناشناس تخریب شد. بنا بود پل دره خزینه بازسازی شود یا مشابه آن در ورودی شهر پلدختر ساخته شود که هنوز این اقدام عملی نشده‌ است.
معاون عمرانی سابق  استاندار لرستان در بازدیدی که آبان ماه 97 از ورودی شهر پلدختر انجام داد گفت: اگر مسئولان و مردم شهرستان پلدختر موافق باشند ساخت پل دره خزینه را عقب بیندازیم نه اینکه حذفش کنیم تا با این اعتباری که وجود دارد پل معلق ورودی شهر را ایجاد کنیم.
وی افزود: دره خزینه قابل‌استفاده برای همه مردم نیست و رفتن مردم به آنجا مستلزم هزینه و رفت‌وآمد‌ است، ولی اگر پل معلق در ورودی شهر احداث شود هم مردم پلدختر می‌توانند استفاده کنند و هم نقطه‌ای که قرار می‌گیرد بالای سر رودخانه کشکان و پل تاریخی پلدختر است که جاذبه بیشتری دارد.
وی با اشاره به اینکه هیجانی که پل به‌واسطه ارتفاع زیاد ایجاد می‌کند جاذبه پراهمیتی‌ است عنوان کرد: رودخانه، پل و صخره‌هایی که دو طرف دره قرار گرفته می‌تواند صحنه بسیار جذابی را برای هر گردشگری ایجاد کند، اگر این کار انجام بگیرد تأسیسات گردشگری در دو طرف پل ایجاد خواهد شد که این ظرفیت خیلی بزرگی است و شهرستان پلدختر را متحول می‌کند.
وی بیان کرد: دره خزینه حذف‌نشده و مردم نگران نباشند، اگر سرمایه‌گذاری پیدا شود ساخت این پل را انجام خواهد داد، ولی با اعتباری که استاندار تأمین‌کرده پل معلق ورودی شهر را احداث می‌کنیم.
با وجود صحبت‌های معاون عمرانی استاندار نه عملیات اجرایی پل معلق ورودی شهر آغاز شده و نه خبری از بازسازی پل دره خزینه است. موضوع بازسازی پل دره خزینه در جلسه ستاد خدمات سفر لرستان که 17دی ماه پارسال برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت مشخص نشد پل در کدام نقطه قرار است ساخته شود چرا که در این راستا اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد.
محمود رشنو مشاور طرح پل دره خزینه در این جلسه گفت: بعد از تخریب پل دره خزینه بررسی‌هایی انجام دادیم که متوجه شدیم راه دسترسی دشوار، مسیر طولانی، صعب العبور و پرخطری دارد.
وی افزود: همچنین بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمن‌سازی بالایی نیاز دارد، کف‌سازی و نرده‌کشی نیز اعتبار دیگری می‌خواهد در نهایت براساس برآورد ما برای ساخت پل، ایمن‌سازی، نرده‌کشی و کف‌سازی اعتباری حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان نیاز است اما در نهایت سه نقطه دیگر را برای ساخت پل انتخاب کردیم، نقطه اول با طول 367متر، نقطه دوم 383 متر و نقطه سوم نیز 385 متر بود.
مشاور طرح پل دره خزینه عنوان کرد: در نهایت نقطه شماره اول را انتخاب کردیم که درصورت ساخت، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین پل  خاورمیانه و اولین پل استاندارد کشور خواهد بود.
وی بیان کرد: علت اینکه نقطه اول را انتخاب کردیم این بود که در مقایسه با نقطه قدیمی چشم‎انداز فوق‌العاده‌ و راه دسترسی و قابلیت بهره‌برداری داشت از طرفی نیز فضا برای احداث بوم‌گردی، پارکینگ و امکانات رفاهی دارد؛ باید زود استارت کار را بزنیم زیرا حفرکاری زیادی دارد و نیازمند کابل‌کشی است.
سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه پل دره خزینه پلی قدیم‌ است که قرار بوده پیمانکار آن را نوسازی کند و سد ایجاد شود اما بعد از مدتی آن را رها کردند اظهار داشت: مردم و گردشگران زیادی به‌ویژه ایام نوروز از روی پل عبور می‌کردند که خیلی خطرناک بود تا اینکه پل سال گذشته از سمت ایلام تخریب شد و ما تصمیم گرفتیم آن‌ را احیا کنیم.
وی افزود: هرچند نقطه مشخص‌شده توسط مشاور 40 تا 50 کیلومتر با پلدختر فاصله دارد اما نقطه زیبایی‌ است؛ ساخت پل در ورودی پلدختر بهتر است اما قرار بود این امر توسط شهرداری بررسی شود که ابتدا گفتند ساخت مجدد پل در همان نقطه قدیمی با 600 میلیون تومان جمع می‌شود، اما بحث جابه‌جایی و ایمن‌سازی که پیش آمد این رقم به دو میلیارد تومان رسید.
استاندار لرستان عنوان کرد: اگر می‌خواهید در ورودی پلدختر ساخته شود باید ظرف 10 روز بررسی و کارشناسی‌های لازم را انجام بدهید تا در نهایت به جمع‌بندی برسیم؛ اگر پول داشتیم در هر دو نقطه پیشنهادی پل می‌ساختیم اما اگر مجبور به انتخاب بشویم ورودی شهررا بررسی کنید.
با وجود تعیین وقت 10 روزه استاندار برای بررسی کارشناسی ظاهراً این کارشناسی‌ها هنوز به پایان نرسیده و جمع‌بندی مشخصی برای ساخت هیچ کدام از پل‌ها انجام نشده‌ است.
قاسمی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آخرین وضعیت پل دره خزینه گفت: مطالعات اولیه آن انجام‌شده و با توجه به پیشنهاد پل معلق در ورودی شمالی شهر، استاندار لرستان خواستار مطالعات دقیق‌تر و جامع‌تر در تمام زمینه‌های پل معلق در منطقه دره خزینه و ورودی شمالی شهر پلدختر در جلسه بعدی کمیته سفرهای استان شد و تصمیم نهایی در این مورد با استاندار خواهد بود؛ استاندار لرستان منتظر طرح جامع و دقیق هر دو پروژه است تا روی آن نظر بدهد، ولی احتمالاً تا قبل از عید  98تعیین‌تکلیف خواهد شد.
حالا باید منتظر ماند که با گذشت یکسال از حادثه تخریب پل ، آیا تا قبل از نوروز 99  و در روزههای پایانی سال وعده بازسازی پل معلق دره خزینه یا احداث پل معلق در ورودی شهر انجام می‌شود یا همچنان باید شاهد اما و اگرها برای ساخت پل معلق خزینه باشیم؟
نویسنده: مهناز رحمانی مهر
ابهام در ساخت پل دره خزینه ابهام در ساخت پل دره خزینه ابهام در ساخت پل دره خزینه ابهام در ساخت پل دره خزینه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
توزیع سوخت ویژه برای کشاورزان زنجانی در فصل پاییز
برگزاری ۶۰۰ عنوان برنامه هفته بسیج در همدان 
طرح محدودیت سنی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ترکیه 
حل مشکلات با وحدت و حرکت بر مسیر علمی میسر است
بازدید وزیر میراث فرهنگی از جاذبه های گردشگری زنجان
پذیرش پرواز‌های مسدود شده از روسیه و چک در فرودگاه بندرعباس
اعزام دانش‌آموزان زارچی به مناطق عملیاتی جنوب
افتتاح اندیشکده دین، علم و فناوری در دانشگاه صنعتی اصفهان
بسیج پشتوانه پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران 
کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی
آغاز کنگره سراسری پیشگامان رهایی با حضور دانشجویان سراسر کشور
آثاری از تب‌دنگی در مازندران مشاهده نشد
توقیف ۲۷۰ حلقه لاستیک خارجی قاچاق در مهاباد
کاهش کانون تب برفکی در استان مرکزی
برگزاری دوره آموزشی پیشگیری و کنترل تب برفکی در سیوکی
ایران تجاوز تروریستی رژیم صهیونیستی علیه لبنان را شدیدا محکوم کرد
بازدید وزیر بهداشت از روند ساخت بیمارستان شهید سلیمانی کرمان
عراقچی: غنی‌سازی صفردرصدی را به هیچ وجه نمی‌پذیریم
اختلاس ۱۹۰ میلیارد ریالی کارمندی در هرمزگان با فروش گازوئیل سهمیه‌ای
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
خوزستان، بی باران تا هفته آینده، جاده ها اما مملو از مه
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
پاسخ اعضای دولت به پرسش خبرنگاران
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)
کاهش ۴ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل  (۱ نظر)