• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۳۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
رسولی در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد

واردات قطعات ساخت داخل شده قطار‌ها ممنوع است

مدیرعامل شرکت راه آهن: تجهیزات ریلی وارداتی که در گمرک هستند نیز به شرط تعهد صاحبان کالا مبنی بر وارد نکردن تجهیزات دیگر، ترخیص خواهد شد.

مناقصه ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای سعید رسولی در نشست خبری با خبرنگاران از راه اندازی سامانه یکپارچه رونق تولید در راه آهن خبر داد و گفت: در این سامانه که اکنون در حال تکمیل است، مشخصات فنی قطعاتی که در داخل تولید می‌شود، شناسایی و بارگذاری شده تا سازندگان لوکوموتیو به راحتی بتوانند این قطعات را خریداری کنند.
وی با اشاره به این که اکنون ۲هزار و ۳۶۰ قطعه مورد نیاز ساخت لوکوموتیو در داخل تولید می‌شود، افزود: برخی شرکت‌های سازنده بدون این که بدانند چه قطعاتی در داخل تولید می‌شود، اقدام به واردات قطعات می‌کردند که با راه اندازی این سامانه، این مشکل حل می‌شود و همچنین وارد کنندگان، دیگر اجازه واردات قطعاتی که در داخل تولید می‌شود را ندارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این سامانه ۴۲۰ قطعه که در داخل تولید نمی‌شود نیز بارگذاری می‌شود تا قطعه سازان در صورت تمایل با همکاری شرکت راه آهن اقدام به تولید این قطعات کنند.
وی گفت: امسال ساخت ۲ هزار واگن را هدف قرار داده‌ایم و امیدواریم در صورت تحقق منابع مالی و با استفاده از ظرفیت تولید کنندگان داخلی بتوانیم تا پایان سال این هدف را محقق کنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته از محل تبصره ۱۸ از هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی که با تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تخصیص یافته بود حدود ۴۷۰ میلیارد تومان جذب شد و در تبصره ۱۹ نیز سرمایه گذاری برای ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی انجام خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در ۲ ماه نخست امسال، ۱۴۴ انواع ناوگان ریلی به ارزش ۲۶۹ میلیارد تومان به ناوگان ریلی کشور اضافه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۸ درصد رشد داشته است، گفت: سال گذشته نیز ۷۷۸ دستگاه واگن به ناوگان ریلی کشور اضافه شد.
وی با اشاره به این که به زودی طرح سرمایه گذاری مسیر کرمان - سیرجان که به شکل TOD خواهد بود ابلاغ خواهد شد، افزود: این پروژه ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و ظرفیت آن ۸ و نیم میلیون تن است و نخستین پروژه در حوزه ریلی است که با استفاده از ظرفیت قانون مشارکت انجام خواهد شد.
رسولی همچنین با اعلام اینکه اکنون همه قطار‌های حومه‌ای و بین شهری در حال سیر هستند، از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام قطار‌های راه آهن خبر داد و گفت: اگر چه سیر قطار‌ها با ظرفیت پایین خسارت زیادی را به راه آهن تحمیل کرد، اما همه شیوه نامه‌های بهداشتی در حال رعایت است و مردم با خیال راحت سوار قطار شوند.
رسولی افزود: ظرف امروز و فردا مرز‌های ریلی در مسیر‌های جدید باز خواهد شد. مرز‌های رازی، ترکیه و آستارا باز است و مرز‌های سرخس و اینچه برون نیز با مذاکرات وزیر راه به زودی باز می‌شود.
وی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی شبکه لجستیک نیز بر عهده راه آهن گذشته شده است و در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه لجستیک ریلی خواهیم بود و فراخوان جذب سرمایه گذار مرکز لجستیک اعلام شده و سرمایه گذاران می‌توانند در آن شرکت کنند. مرکز لجستیک بندر خشک آپرین از نظر سوق الجیشی برای توزیع بار و کالا بسیار راهبردی است و می‌تواند با انتقال مستقیم کالا از بنادر و مرز‌ها به این نقطه و توزیع آن به مقصد نهایی، نقش مهمی در تسهیل گردش کالا داشته باشد. طرح این پروژه آماده است و به زودی اعلام عمومی می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که شیوع ویروس کرونا باعث کاهش تعداد مسافران شده است، تصریح کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور با احساس مسئولیت شرکت‌های حمل ونقلی غیردولتی و نیز صاحبان واگن‌های مسافری بهترین شرایط را برای مسافران فراهم کردیم در این زمینه رعایت قوانین بهداشتی به نحو مطلوب انجام شد به گونه‌ای که مدیر اجرایی uic از این فعالیت‌ها تقدیر کرد.
رسولی با اشاره به بحث استرداد بلیت مسافرانی که سفر آن‌ها به دلیل کرونا باطل شده بود، نیز توضیح داد: همه همکاران من سعی کردند تا در روز‌های سخت پایانی سال وجوه اخذ را مسترد کنند و آمادگی خودشان را حفظ کردند تا چنانچه شرایط بهبود یابد فعالیت خود را از سر گیرند. اکنون بر اساس شیوه نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت و نیز ستاد ملی کرونا سفر‌های حومه‌ای و بین شهری انجام می‌شود، سلامت مردم را در اولویت اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم و برغم اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی باعث تحمیل خسارت به شرکت‌های حمل و نقلی می‌شود، این امر رعایت می‌شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: سال گذشته در روز معلولان از معاون مسافری خواستیم تا حداکثر ظرف ۲ ماه شرایط حضور و تردد افراد توانخواه در محیط‍‌های راه آهن تسهیل کنند، این کار انجام شده و امروز ۵۰ ایستگاه از ایستگاه‌های راه آهن کشور که مبدا ومقصد ۹۵ درصد مسافران ریلی است به تمام تجیهزات مورد نیاز برای افراد توانخواه مجهز شده است.
وی با بیان اینکه از انتهای سال گذشته در حوزه بهره وری که شعار اصلی راه آهن است سعی کردیم علاوه بر ابلاغ شاخص‌های عمومی بهره‌وری، فهرست مشکلات پیش روی راه آهن را احصا کنیم، افزود: پیش از ۱۰۰ مورد مسایل مهم شناسایی شد و از بین آن ۱۲ موضوع مهم انتخاب کرده و ۱۲ کارگروه جهادی بهره‌وری تشکیل شد تا به شکل تخصصی برای رفع مشکلات اقدام کنند، امروز ۴ کارگروه نتایج عملی را اعلام کرده اند.
رسولی با اشاره به افزایش سهم حمل بار از طریق شبکه ریلی گفت: امسال سهم راه‌آهن از حمل بار تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد البته در طول دو ماهه ابتدای امسال در بحث جابجایی غلات رکوردشکنی داشتیم. سهم جا به جایی بار در بندر شهید رجایی توسط شبکه ریلی نیز رکود تاریخی دارد. حمل مستقیم بار نیز که در روز‌های پایانی سال گذشته آغاز شد بسیار مهم و تاثیر گذار است و جزو مطالبات مقام معطم رهبری بوده است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره علت تعدد حوادث و سوانح ریلی در چند روز گذشته و برخورد با مسببان و مقصران این سوانح گفت: در ستاد ایمنی حمل و نقل ریلی همواره بر موضوع ارتقای ایمنی تاکید می‌کنیم و خواسته نخست ما و خط قرمز راه‌آهن و همچنین برند سفر‌های ریلی ایمنی است.
وی با بیان این که باید بین شدت حوادث و سوانح ریلی تفاوتی قائل شویم گفت: سوانح و حوادث خروج واگن از خط از یکدیگر بسیار متفاوت هستند که علت آن معمولا فرسودگی خطوط و سوزن‌ها است که البته این موضوع به امسال و روز‌های اخیر مربوط نمی‌شود و موضوع چندین سال گذشته است.
وی با اشاره به کاهش سوانح ریلی افزود: سوانح ریلی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ روند کاهشی داشته و همچنین در دو ماهه سال ۹۹ هم تعداد سوانح ریلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه راه آهن مسئول اعلام علت وقوع سوانح نیست گفت: علت وقوع سوانح را کمیسیون عالی سوانح در راه‌آهن بررسی، مشخص و اعلام می‌کنند که این کمیسیون خارج از راه‌آهن مشغول به کار است و اعضای آن توسط وزیر راه و شهرسازی انتخاب می‌شوند.
وی افزود: اگر ثابت شود مدیری در وقوع این سوانح سهم یا تقصیری دارد بر اساس قانون با آن فرد برخورد می‌شود و مدیران مقصر بلافاصله برکنار و به هیئت تخلفات معرفی می‌شوند.
رسولی در ادامه از توقف پروژه برقی شدن قطار تهران – مشهد خبر داد و گفت: هر چند سهم آورده ایران در این پروژه تامین شد، اما به دلیل مشکلاتی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد امکان حضور در این پروژه را نداشتند بنابراین اجرای پروژه با حضور شرکت‌های خارجی متوقف شد.
وی افزود: چند شرکت داخلی تقاضای ورود به این پروژه را داشتند و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی برای حضور در این پروژه در حال ایجاد است و راه‌آهن هم در حال ارزیابی توان این شرکت‌ها برای اجرای این پروژه است.
رسولی با اشاره به بازسازی واگن‌های اسقاطی تصریح کرد: از سال‌های گذشته تعداد زیادی واگن فرسوده و اسقاطی مربوط به شرکت‌های ریلی در محوطه‌های ایستگاهی راه‌آهن پارک شده بود که جمع این واگن‌ها ۶۱۴ دستگاه واگن است.
وی ادامه داد: ما از صاحبان واگن‌ها، شرکت‌های واگن‌ساز، مدیرعامل رجا و انجمن بین المللی ریلی دعوت کردیم جلسه‌ای برگزار شد و درباره واگن‌های اسقاطی و قابل بازسازی موضوعات دقیقا بررسی شد. به هر حال جای این واگن‌ها در ایستگاه راه‌آهن نبود که تصمیم گرفتیم بر حسب ظرفیت واگن ساز‌ها این واگن‌ها بین ۳ شرکت واگن سازی پارس، ایریکو و پلور سبز توزیع شد تا بازسازی و نوسازی شوند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: روز ۱۴ خرداد این موضوع بررسی شد و صبح ۱۵ خرداد نخستین قطار به سمت شرکت واگن پارس حرکت داده شد و تا امروز ۸۲ دستگاه واگن از ۱۸۶ دستگاه واگن قابل بازسازی به کارخانجات داخلی منتقل شده است. باره واگن‌های اسقاطی هم تصمیم گرفته شد که مالکان این واگن‌ها درآمد فروش آن را به کارخانجات بدهند. این واگن‌ها که به شرکت‌های سازنده می‌رود صد درصد بازسازی و نو می‌شوند و سپس به چرخه ناوگان برمی‌گردند و مسأله واگن‌های فرسوده یک بار برای همیشه رفع می‌شود.
مدیر عامل شرکت راه‌آهن در باره برگزاری نمایشگاه امسال ریلی گفت: به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نمایشگاه ریلی امسال طبق اعلام راه‌آهن برگزار نمی‌شود. ما باید از ستاد ملی مبارزه با کرونا استعلام بگیریم، اگر تأیید کنند، ما با شرکت مجری برای برگزاری نمایشگاه همکاری می‌کنیم.
 
مناقصه ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلی؛ به زودی
مدیرعامل شرکت راه آهن از برگزاری مناقصه ساخت ۱۵۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلی برای اتصال چندین چشمه بار به شبکه ریلی در آینده نزدیک خبر داد.
آقای سعید رسولی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: با توجه به وجود ۱۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور، ساخت این ۱۵۰ کیلومتر که می‌تواند کارخانجات و معادن و چشمه‌های بار دیگر را به شبکه ریلی کشور متصل کند، ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی، رشد چشمگیری خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فراخوان سرمایه گذاری و ساخت این خطوط فرعی بر اساس تبصره ۱۹ قانون بودجه کشور صورت می‌گیرد.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های قانونی برای توسعه خطوط ریلی گفت: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ۴ هزار و ۶۴۰ واگن به ارزش ۱۹۰۰ میلیارد تومان ساخته و وارد شبکه ریلی خواهد شد.
رسولی همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضای سفر افزود: امروز ۶۳ شرکت حمل و نقل ریلی و خدمات ریلی مسافری برای استفاده از تسهیلات کم بهره حمایتی و جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
وی افزود: این تسهیلات به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان به شرکت‌هایی داده می‌شود که اشتغال موجود خود را حفظ کرده باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ورود شرکت‌های حمل و نقل ریلی در آینده نزدیک به بازار سرمایه خبر داد و گفت: موضوع بورسی شدن شرکت‌های حمل و نقل ریلی می‌تواند نقش مهمی در اعتلای شرکت‌های حمل و نقل ریلی داشته باشد و سرمایه مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های این شرکت‌ها را تامین کند.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مرمت تنها مسجد چهار مناره تاریخی در داراب
عطر شهدا در قم پیچید
کمک ۲ میلیارد ریالی جانباز کاشمری به حوزه سلامت
استقبال پرشور دانش‌آموزان هرمزی از پیکر مطهر شهید گمنام
رکوردی تازه در توسعه تجدیدپذیرها تا پایان سال
ویژه‌ برنامه‌های رادیو صبا در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) 
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن 
شهر قم با تشییع شهدا عطر آگین شد 
تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهید گمنام در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح خوزستان
فردا: سپاهان - الحسین در نبرد صدرنشینی
ورود اولین محموله کولبری از کشور پاکستان به خراسان جنوبی
امروز: تراکتور به دنبال ۳ امتیاز در خانه نسف قرشی
تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام -استان‌ها (۲)
نزاع خونین در خواف؛ ۲ نفر جان باختند
دیار علویان در سوگ بانوی دو عالم نشست
احترام نظامی فرمانده مرزبانی گلستان به شهدای گمنام
پخش زنده فوتبال ایران و چین تایپه در قاب شبکه ورزش
همراهی و فداکاری مردم، سرمایه‌ای بزرگ برای ایران اسلامی
دختر پرتابگر دیسک ایران هفتم شد
عملکرد نامطلوب برخی دستگاه‌های خوزستان در اجرای قانون هوای پاک 
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)