استفاده سه درصدی حمل و نقل عمومی از گاز سی ان جی
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران گفت: فقط ۳ درصد از بخش حمل و نقل عمومی، تاکسیرانی و خودروهای شخصی کشور، از گاز استفاده میکنند.
آقای اردشیر دادرس در نشست کارشناسی میز صنعت
خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به سرمایه گذاریها در توسعه گازی کشور افزود: اکنون ۹۸ درصد ضریب نفوذ گاز شهری, ۸۶ درصد ضریب نفوذ گاز روستایی، بیش از ۴۵۰ هزار کیلومتر شبکه مویرگی گاز و ۳۸ هزار کیلومتر شبکه فشار قوی گاز در کشور وجود دارد.
وی گفت: ایران، حدود ۱۸ درصد (۱۷.۹)گاز دنیا را دارد؛ بعد از روسیه بزرگترین منابع گازی دنیا را داراست البته اگر اجازه برداشت گاز دریای خزر و هشت میدان گازی سردار جنگل را هم داشتیم ایران نخستین قطب بزرگ گاز دنیا محسوب میشد کشور ما با دارا بودن میادین گازی پارس جنوبی، پارس شمالی و ۷۷ چاه گازی دیگر بزرگترین میادین گازی دنیاست که روزانه حدود یک هزار میلیارد متر مکعب تولید دارد.
دادرس گفت: وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد فقط ۳ درصد از بخش حمل و نقل عمومی، تاکسیرانی و خودروهای شخصی از گاز استفاده میکنند یعنی ۲۳ میلیون متر مکعب، که اگر برنامهای برای افزایش آن باشد به راحتی میتوان تا ۸ درصد هم افزایش داد.
وی افزود: روزی که تولید سی ان جی به ۶۰ میلیون متر معکب برسد، یعنی ۶۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی میشود و علاوه بر کاهش آلودگی هوا میتوانیم بخشی از بنزین تولیدی را صادر کنیم که اگر ۱۰ درصد سود حاصل از صادرات را صرف صنعت سی ان جی کنیم پیشرفتهای خوبی حاصل میشود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران گفت: در حال حاضر همه جایگاههای سی ان جی کشور ظرفیت تولید بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب در روز را دارد.
*خودروی گاز سوز به صرفهتر از خودروی برقی
دادرس درباره رویکرد وزارت صمت درتوسعه خودروهای برقی افزود: اگر ۴ میلیون و پانصد هزار خودروی دوگانه سوزی که هم اکنون در کشور تردد دارند برقی شود به بیش از ۱۰ هزار مگاوات برق نیاز داریم زمانیکه برق در همه نیروگاههای کشور، با بهره وری پایین عرضه میشود و دولت هم بابت برق یارانه میدهد آیا جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای پایه گاز سوز عقلانی است!
وی گفت: شاید بتوان موتور سیکلت برقی را جایگزین موتورهای معمولی کرد، اما مادامی که در تامین برق خانگی با مشکل مواجه هستیم و همه پیمانکاران برق، از دولت طلب دارند و بیشترین بهره وری ما در نیروگاهها ۳۷ تا ۳۸ درصد است؛ درست نیست ناوگان حمل و نقل عمومی را به برقی تبدیل کنیم که در حال حاضر نه خودرو برقی و نه زیر ساختهای آن وجود دارد
آقای دادرس افزود: خودروهای برقی یک جفت باتری نیاز دارد که در قیمتهای مختلف یکسری ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان و نوع دیگر ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون قیمت دارد ضمن اینکه این باتریها باید در خودروهای پیشرفته نصب شود به عبارتی در خودروهای معمولی امکان نصب ندارد.
وی گفت: در حال حاضر, ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی دوگانه سوز در کشور تردد دارند و ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه سی ان جی نیز خدمات میدهند با زیرساختها موجود به نظر تغییر کاربری و برقی کردن جایگاهها، عقلانی نیست.
*سند راهبردی توسعه انرژی در کشور وجود ندارد
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران با اشاره به اینکه، سند راهبردی توسعه انرژی در کشور وجود ندارد افزود: وزارت نفت باید نسبت به این مسئله، به وزارت صمت هشدار دهد و دولت و مجلس یک نقشه راه درستی در بخش انرژی داشته باشند.
دادرس با بیان اینکه طبق قانون باید ۲۵ درصد از خودروهای وارداتی گاز سوز باشد گفت: دولت هیچ بسته حمایتی و تشویقی به واردات خودروهای گاز سوز نمیدهد، اما تعرفه خودروهای برقی که جزء خودروهای لوکس و گران قیمت هستند مثل هیوندا، بنز و تسلا برقی؛ صفر است.
وی افزود: حدود ۴۸ میلیون خودروی گاز سوز در دنیا وجود دارد که ۱۰ درصد آن سهم ایران است، ۶۵ میلیون خودرو ال پی جی سوز هم در دنیا وجود دارد بنابراین با توجه به اینکه تراز بنزین و گازوئیل در ایران منفی است باید ناوگان حمل و نقل سنگین را به ال پی جی سوز تبدیل کرد تا میزان مصرف گازوئیل خودروهای سنگین (اتوبوس ها، کامیونهای درون شهری و برون شهری) کاهش یابد.
دادرس ادامه داد: قیمت بنزین ۸۵ سنت، اما قیمت گازوئیل یک دلار و سه دهم سنت است که به مراتب قیمت گازوئیل ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از بنزین است.
وی گفت: ۴ میلیون تن مازاد گاز مایع گرم داریم و برای اینکه هدر نرود و در مشعلها نسوزد؛ هر متر مکعب را ۹۰ تا ۱۰۰ تومان به بخش خانگی عرضه میکنیم در صورتیکه میتوانیم گاز مایع را در اختیار ناوگان حمل و نقل سنگین قرار دهیم، اما متاسفانه متولی که این موضوع را بتواند سامان دهی کند وجود ندارد.
دادرس با بیان اینکه جایگاهداران سی ان جی, ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از دولت سابق طلب دارند افزود: مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، که متشکل از ۳۰ عضو از ارکان سه قوه است اجرایی نمیشود در صورتیکه این صنف باید ویترین تمام نمای وزارت نفت و شهرداریها در شهرها باشد و بهترین عرضه خدمات بنزین و گاز را داشته باشند درحالیکه جایگاههای سوخت در کشور از لحاظ استانداردهای بین المللی از نوع درجه دو و سه هستند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران با بیان اینکه جایگاههای سی ان جی کشور کارمزدهای متفاوتی دارند گفت: این کارمزدها شامل کارمزد تولید سی ان جی در داخل جایگاه، کارمزد درجه بندی و گرید بندی جایگاه و کارمزد ضوابط فنی (از جمله هزینههای تعمیرات، نگهداشت، بررسیهای ادواری) است
آقای دادرس افزود: مجلس، دولت، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت نفت، بخش خصوصی همه به این حوزه کمک کنند تا از بحران جدی جایگاههای سی ان جی جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: قیمت هر مترمکعب گاز سی ان جی باید ۲۰ درصد قیمت بنزین باشد تا مصرف کننده برای استفاده رغبت داشته باشد. در حال حاضر هر مترمکعب گاز با قیمت ۳۳۰ تومان به جایگاهدار داده میشود و پس از فرایند تولید میتواند آن را ۶۶۰ تومان بفروشد در حالیکه قیمت تولید سی ان جی در جایگاه ۱۲۰۰ میشود. به نظر من قیمت سی ان جی باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان باشد.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صنایع وابسته سی ان جی استان تهران گفت: جایگاهها باید بازسازی و نوسازی شوند؛ جایگاهی که حق تغییر کاربری و حق خرید و فروش ندارد فقط مختص خدمات رسانی به مردم است بنابراین، چون دولت محدودیت گذاشته باید در نوسازی و بازسازی آن هم اقدام و حمایت کند.