• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۰
اجتماعی » حقوقی و قضایی

ثبت ۵ هزار و ۳۴ درخواست مردمی در سامانه سامع

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه گفت: در آبان امسال ۵ هزار و ۳۴ درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.

ثبت ۵ هزار و ۳۴ درخواست مردمی در سامانه سامع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع‌های قضائی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا مردم مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضائی در میان بگذارند. بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضائی، عمده‌ترین مشکلات قضائی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد به‌طوری‌که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضائی است.

بسیاری از مردم به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه می‌کنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالی‌رتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی‌آورند.

میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع‌های قضائی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضائی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضائی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضائی در میان بگذارند.

موارد مهم، قابل‌تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه می‌رسد. وجود این نهاد به‌منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل‌های مردم بوده فی‌نفسه ارزشمند است.

در همین راستا حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۴، در ادامه دیدار‌های مردمی خود با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مراجعان به دستگاه قضائی و همچنین آسیب‌شناسی روند‌ها و رویه‌های موجود در واحد‌های قضائی، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به درخواست‌های حقوقی و قضائی مراجعان رسیدگی کرد و گفت: آگاهی‌بخش حقوقی و افزایش اطلاعات و دانش مردم در حوزه مسائل و موضوعات قضائی و حقوقی، یک اصل اساسی و بسیار حائز اهمیت است؛ در همین ملاقات‌های امروز، من متوجه شدم که بسیاری از شما عزیزان، چنانچه از آگاهی لازم در حوزه مسائل حقوقی و قضائی برخوردار بودید، در سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌هایی که داشتید، متضرر و مغبون نمی‌شدید. به هر ترتیب، افزایش آگاهی و دانش حقوقی و قضائی شما مردم، هم وظیفه ما در دستگاه قضائی و هم وظیفه نظام رسانه‌ای کشور است؛ خود شما بزرگواران نیز نسبت به افزایش اطلاعات حقوقی و قضائی خود و دوستان و آشنایانتان نیز جهد و کوشش داشته باشید.

وی ادامه داد که علاوه بر فقدان اطلاعات و دانش حقوقی و قضائی که بعضاً منجر به سوء‌استفاده و کلاهبرداری از افراد می‌شود، مقوله‌ی دیگر، غفلت کردن افراد است؛ گاهی فرد بدون اخذ تضامین کافی و انعقاد قرارداد متقن و مستحکم، مبالغ معتنابهی پول را در اختیار دیگری قرار می‌دهد و اینچنین، پول و سرمایه او به یغما می‌رود. همگان باید هشیار باشیم و اعتماد بی‌جا به کسی نداشته باشیم.

ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه

سید علی‌اصغر رفاهی درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در آبان ماه سال ۱۴۰۴ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار کرد: از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در آبان ماه ۱۴۰۴ برای ۳ هزار و ۴۸۵ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس‌شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به‌صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی

وی بیان کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: در آبان ماه مجموعاً تعداد ۵۴۲ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان هزار و ۵۴۲ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در تارنمای سامع

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضائی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در آبان ماه ۱۴۰۴ تعداد ۵ هزار و ۳۴ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و رؤسای ادارات

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۸۱۳ نفر، معاون مدیرکل ۱۸۹ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۷۶ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۶۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۳۸ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۲ هزار و ۴۸۵ نفر، قضات مستقر در اداره پاسخگویی هزار و ۸۶۰ نفر، کارشناس قضائی واحد پاسخگویی ۳۰۶ نفر که در مجموع ۶ هزار و ۲۷ نفر ملاقات شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شروع به کار ادارات خراسان رضوی با ۲ ساعت تاخیر
پایان ماراتن مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی کشور در اهواز با قهرمانی خوزستان
زنجان؛ کاروانسرای نیک‌پی یادگار باشکوه دوره صفوی
مسدود شدن محور طبس -اصفهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۹ آذر ۱۴۰۴
جهش بزرگ در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی زنجان
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
تداوم بارش باران و برف و کاهش محسوس دما در استان سمنان
بانخبگان: نخبه ایکنولوژی ایران از مسیر علمی خود می‌گوید.
کاهش بیش از ۱۰ درجه‌ای دما در چهارمحال و بختیاری
نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور
تمامی محور‌های چهارمحال و بختیاری باز است
غیرحضوری شدن فعالیت برخی مدارس استان سمنان
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی
تجلیل از افتخار آفرینان کنکور سراسری در زنجان
مهمانی فرشته‌ها در زنجان
پایان جشنواره پانتومیم در زنجان
تداوم نظارت بر بازار شب یلدا در زنجان
هوای برفی اصفهان سردتر می‌شود
سارقان احشام در دام پلیس دامغان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مدارس کدام استان‌ها، فردا (شنبه) غیرحضوری است
میران بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری
تمامی فرودگاه‌های کشور در آماده‌باش کامل قرار گرفتند
مدارس ۵ شهرستان فارس فردا غیرحضوری است
ادامه بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور
کنفرانس‌های ضدفاشیست در ونزوئلا، آمریکا را عصبانی کرده است
اعلام میزان بارش‌های اخیر استان کهگیلویه وبویراحمد
اعلام وضعیت مدارس استان برای روز شنبه ۲۹ آذرماه
فردا، فعالیت همه مدارس و مراکز آموزشی آذربایجان شرقی
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
پیش بینی آغاز مجدد بارش برف از ظهر امروز، ۲۸ آذر، در خراسان رضوی
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم
ثبت رکورد جدید بارش‌ها در غرب و جنوب کشور
صادرات غیرنفتی از ۵۴۳ میلیون دلار در سال ۵۷ به ۴۵ میلیارد دلار رسید
نگاهی به فیلم‌های امروز تلویزیون
فرماندهان جدید نیروی هوایی و پدافند هوایی منصوب شدند  (۶ نظر)
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
اجرای ۴۲ طرح عمرانی در کمالشهر  (۲ نظر)
حجم مبنا در بورس حذف شد  (۱ نظر)
وزیر دادگستری: قرار نیست مهریه ۱۴ سکه باشد  (۱ نظر)
آغاز طرح ترافیکی زمستانی پلیس با مشارکت ۹۱ هزار نیروی امدادی در جاده‌ها  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
تجاوز جدید ترامپ؛ محاصره کامل نفت‌کش‌های ونزوئلا  (۱ نظر)
سامانه بارشی جدید در راه تهران  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)
انحراف اتوبوس در محور رفسنجان–کرمان ۱۵ مصدوم برجا گذاشت  (۱ نظر)
امدادرسانی به مصدومان محور شلمزار به شهرکرد  (۱ نظر)