پخش زنده
امروز: -
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در صورتی که رای بیاورم، کیفیسازی فعالیت های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری از اولویت های برنامه ام است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی که پس از سخنان مخالفان و موافقان به بیان دیدگاههای خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرداخت افزود :از رئیس جمهور آقای دکتر روحانی به خاطر توجه خاص به توسعه علمی کشور و حسن اعتماد به من در معرفی به عنوان وزیر علوم تقدیر و تشکر می کنم.
وی ادامه داد: مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است چرا که توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است.
وی گفت: لذا تمرکز صحبت خود را بر توسعه علمی کشور قرار می دهم و چون در کمیسیونها و فراکسیونها فرصتی حاصل نشد که به برنامه ام بپردازم و متأسفانه بیشتر مسائل حاشیه ای مطرح شد دوست دارم از این تریبون برای نمایندگان محترم به صورت فشرده هدف خود را در برنامه توسعه علمی کشور تشریح کنم.
وزیر پیشنهادی علوم افزود: چالش های آموزش عالی کشور را می توان در ارتقای کیفیت و استقرار نظام تضمین کیفیت و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور عنوان کرد.
وی اضافه کرد: ما درباره کاربست علم در جامعه باید کار زیادی انجام بدهیم و توانمندی و خروجی دانشگاهها را برنامه ریزی کنیم .
دانش آشتیانی گفت: باید در باره ارتباط دانشگاه و صنعت برنامه داشته باشیم و در آموزش عالی کشور نگاه منطقه ای حاکم باشد.
وی افزود: باید به فکر منابع مالی دانشگاهها باشیم .
دانش آشتیانی ادامه داد: از اولویت های برنامه های من کیفیسازی فعالیت های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری است.
دانش آشتیانی با بیان اینکه حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاهها، مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی و مقاومسازی اقتصاد ملی از دیگر اولویتهایم خواهد بود گفت: توسعه ارتباط بین المللی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و توجه به علوم انسانی و نقش آن در توسعه از دیگر برنامه های راهبردی من خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است افزود: در روندهای کنونی گسستی بین علم، دین و جامعه وجود دارد .
وی با تأکید بر اینکه باید فعالیت های علمی با رفتارهای دینی تلفیقی منطقی داشته باشد گفت: برنامه های دانشگاهها باید طوری جهت گیری شود که به کاربرد در جامعه منجر شود و نیاز جامعه و منطقه را برطرف کند لذا اساس کاری که می خواهم انجام دهم همین است .
دانش آشتیانی با اشاره به سوابق فعالیت خود در آموزش و پرورش افزود: مطمئنم با همکاری شما نمایندگان می توانیم دانشگاهها و مراکز پژوهشی را به نقطه ای برسانیم که اقتدار علمی به اقتدار نظام منجر شود.
وی اضافه کرد: می توانیم دانشگاهها را به نقطه ای برسانیم که تولید ثروت کنند.
دانشگاه باید به اقتصاد کشور کمک کند
وزیر پیشنهادی علوم گفت: باید همچنان که رئیس جمهور هم گفته اند دانشگاهی داشته باشیم که در اقتصاد کشور کمک کند.
وی افزود: با جزئیاتی که در اجرا خواهم داشت سعی می کنم دانشگاهها را در مسیر قرار دهم که کار آفرین باشند .
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در انتهای برنامه ششم توسعه حدود 5 و نیم میلیون دانش آموخته داریم که باید وارد بازار کار شوند گفت: از طریق شرکت های تحقیقاتی، پارکها و مراکز رشد می توانیم فارغ التحصیلان را به کار گیریم .
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی را در صنعت مشغول کنیم باید چهارصد میلیون تومان و اگر بخواهیم در بخش آی سی تی به کار بگیریم باید 150 میلیون تومان هزینه کنیم افزود: اما بهکارگیری همین فارغ التحصیلان در پارکها و مراکز رشد نیازمند حدود 30 تا 40 میلیون تومان خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: مطمئنیم اگر این فارغ التحصیل با این سرمایه گذاری مشغول به کار شود تولید ثروت کشور بیشتر از بخش صنعت خواهد بود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی کشور می فرمایند که باید تولید ثروت دانشگاههای کشور 50 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد گفت: اگر از طریق این برنامه نتوانیم این کار را انجام دهیم مطمئنا در بخش های دیگر هم نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
دانش آشتیانی افزود : من عزم راسخ دارم و همه شما از سابقه مدیریتی من اطلاع دارید که می توانم امری را که بخواهم و تمرکز کنم انجام دهم.
وی اضافه کرد: من در زمانی که در وزارت علوم بودم که همه شما واقف هستید دانشگاههای ما مشکل خوابگاه دانشجویی داشت تمرکز کردم و با ساخت بیش از یک میلیون مترمربع ساختمان خوابگاههای دانشجویی، مشکل کشور را از جنبه خوابگاههای دانشجویی برطرف کردم.
برنامه توسعه علمی کشور قابل اجرا است
وزیرپیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه ها و نیاز کشور برای توسعه کارشناسی ارشد و دکترا، تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز بود که از طریق سهمیه های ارزی توان تأمین ارز این تجهیزات را نداشتیم.
احمدی دانش آشتیانی افزود: با تعاملی که با مجلس داشتم و در بیشتر وقت ها نتیجه می گرفتم 400 میلیارد دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاه ها گرفتم و هنوز هم که همکاران دانشگاهی بنده را می بینند می گویند آثار آن تجهیزات باقی است.
وی گفت: برنامه توسعه علمی کشور با همکاری شما نمایندگان و دستگاه های اجرایی قابل اجرا شدن است اما برای این کار باید بستری هم آماده باشد اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاط نباشد و اگر در دانشگاه حاشیه های سیاسی و جناح بندی های سیاسی وجود داشته باشد و یا به تعبیری دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود به طور حتم این برنامه اجرایی نخواهد شد.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه دغدغه شما را می فهمم، افزود: اصرار من این است که جدا از دغدغه شما اجرای این برنامه می طلبد دانشگاه عاری از این حاشیه ها باشد و زمان آن رسیده است که باید همه اعم از دانشجو و دانشگاه بسیج علمی شوند و از ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود تا دانشگاه و این وزارتخانه به وزارتخانه ای تبدیل شود که تولید ثروت کند.
وی گفت: مطمئن هستم اگر این همکاری ها وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهیم کرد.
فرزند انقلابم
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من سرباز نظام بودم و فرزند انقلاب هستم.
دانش آشتیانی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی کار خودم را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کردم و در دانشگاه نیز توجه خاصی به جنگ داشتم.
وی خاطرنشان کرد: من فردی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم چه با اعزام دانشجو و چه با فعال کردن استادان در زمینه جنگ به گونه ای که در جبهه برای دانشجویان کلاس می گذاشتیم آییننامه دانشجویی را که برای دانشجویان جبهه رفته مشکل ایجاد می کرد اصلاح کردیم.
دانش آشتیانی افزود: بعد از جنگ برای اینکه رزمندگان ارتقای علمی پیدا کنند در دانشگاهها و مراکز آموزشی اقدام به تقویت بنیه علمی کردیم و کسی که چنین کاری کرده است آیا می تواند مخالف بسیج باشد؟
وی اضافه کرد: من بسیجی ام و دست بسیجی ها را می بوسم اما باید ملاحظه کرد چه کسی خدمتگزار بسیج است و با چه روشی به بسیج خدمت می کند.
دانش آشتیانی یادآور شد: پیام امام درباره بسیج، بسیج علمی و فرهنگی بود آن زمان جنگ بود یعنی جنگ تمام شده است و برای خودکفایی کشور باید همه بسیج شوند و در دانشگاهها توان علمی و تربیتی متخصصان ایجاد شود.
وی گفت: دفتری (از بسیج) در دانشگاه وجود نداشت که از دانشگاه بیرون کرده باشم بلکه بحث این بود که در مناطق مختلف و بیرون پایگاههای بسیج داشتیم و تصور عمومی در آن مقطع از پایگاههای بسیج این بود که کار آنها حفظ شهر و منطقه است.
دانش آشتیانی ادامه داد: یکی از نگاهها این بود که اگر پایگاهها را به داخل دانشگاهها منتقل کنیم اعتبار بسیج لطمه می بیند و شاید ممکن بود تقابلی صورت گیرد و این دستور من نبود بنا بر این موضوع به شورای انقلاب فرهنگی رفت و شورا نیز مصوب کرد که اکنون صلاح نیست پایگاه در دانشگاه باشد ما نیز همان را اجرا کردیم.
از بسیج دانشجویی استفاده خواهم کرد
وی اضافه کرد: من نه تنها با بسیج دانشجویی مخالفتی ندارم بلکه به طور قطع از آن به عنوان یک نهاد برای همکاری در توسعه علمی استفاده خواهم کرد بنا بر این درست نیست که من این خدمات را برای بسیج و رزمندگان داشته باشم بعد بگویند با آن مخالفم.
وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به دوره خدمتش در دانشگاه ایلام گفت: بعد از جنگ چون ایلام جنگزده، محروم و در مضیقه بود درخواست شد تا به دانشگاه ایلام بروم و من در آن دوره مدام بین وزارتخانه و ایلام در رفت و آمد بودم تا برای توسعه علمی و فرهنگی آن منطقه کمک کنم.
وی درباره سخنان برخی از مخالفانش در صحن مجلس افزود: متأسفانه مسائلی مطرح می شود که من مجبور به پاسخگویی هستم که اگر مطرح نمی شد واقعاً پاسخ نمی دادم.
مستقلم
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: عنوان می کنند که من در حلقه ای هستم درحالی که شخصیت مستقلم، من این را نمی گویم عملکردم می گوید.
احمدی دانش آشتیانی افزود: من در زمان آقای دکتر فرهادی وارد وزارتخانه شدم، من در حلقه دیگران نبودم و به دلیل عملکردی که در دوره نخست داشتم وزیر بعدی مرا انتخاب کرد و پیشنهاد همکاری داد.
وی گفت: خود او شاهد است که در نخستین جلسه با ادامه حضورم در وزارتخانه مخالفت کردم و در همان جلسه حتی اختلاف پیدا کردیم و به خاطر مسئله ای که ناشی از سوء ذهنیتم بود مشکل داشتم اما دوستان گفتند چنین نیست و خواستار همکاری شدند.
دانش آشتیانی افزود: من در مصاحبه هایم گفته ام که اگر وارد وزارتخانه شوم نیروهای جدید را به کار می گیرم زیرا برنامه من برنامه دیگری است چنین وصله هایی به هیچ عنوان به من نمی چسبد.
وی با رد سخن مخالفان مبنی بر ایفای نقش به عنوان عضو مؤسس حزب مشارکت گفت: خیلی راحت است به وزارت کشور بروید ببینید نام من در میان هفت، هشت نفری که عضو مؤسس این حزب بودند هست؟
عضو حزب مشارکت بودم
وزیر پیشنهادی علوم افزود: بله، در آن ایام در حزب مشارکت حضور داشتم و بعد از مدتی هم حضورم فعال نبود بروید همه روزنامه های آن ایام را نگاه کنید ببینید آیا مصاحبه ای از من هست که خدای ناکرده لطمه ای به نظام زده باشد پس این وصله هم به من نمی چسبد.
دانش آشتیانی همچنین درباره حضورش در تحصن نمایندگان گفت: من در آن زمان اصلا معاون نبودم چرا چنین مسئله ای را دوستان مطرح می کنند من نامه ای در این باره امضا نکردم چرا کسی که می خواهد مسئولیت دانشگاه ها را به عهده بگیرد و باید فراجناحی عمل کند این گونه خرابش می کنید که بعد هم در دانشگاه نتواند چتر فراگیر خود را داشته باشد؟
وی افزود: همه می دانند که من چهره ای علمی و فرهنگی و مدیرم و هیچ نامه ای را امضا نکرده ام البته درست می فرمایید نامه ای درباره آقای فرجی دانا امضا کرده ام اما در آن نامه از مطالبی که عنوان شد چیزی ندیدم.
دانش آشتیانی با اشاره به بخشی از نامه دفاع از فرجی دانا گفت: در این نامه آمده است "با تعامل نمایندگان منصف، معتدل و فهیم مجلس این طرح را ناکام بگذارید" یعنی نامه نوشتیم که دولت با تعامل و همکاری با مجلس اجازه ندهند که استیضاح آقای فرجی دانا انجام شود.
مرا خراب کنید، نه یک مجموعه آموزشی را
وزیر پیشنهادی علوم همچنین با ابراز تأسف از اظهارات زاکانی درباره مدرسه مفید افزود: آقا چرا مجموعه آموزشی را خراب می کنید؟ هیچ مدیری از این مدرسه دستگیر نشده است بروید از مقامات امنیتی بپرسید.
دانش آشتیانی گفت: چرا چنین مسئله ای را مطرح می کنید؟ اصلا با طرح این موضوع به افراد برمی خورد شما می دانید چه کسانی در آن مدرسه حضور داشتند، از همین نمایندگان فرزند آقای دکتر زاهدی در مدرسه ما تحصیل کرده است چرا می گویید اینها جناحی اند؟
وی افزود: فرزند آقای حسین شریعتمدار در مدرسه ما بوده و فرزند آقای نقدی در مدرسه ما فارغ التحصیل شده است ما جناحی عمل نکرده ایم اصلا مدرسه که نباید کار جناحی کند چرا این مسائل را مطرح می کنید؟ شما حداقل مرا خراب کنید نه یک مجموعه آموزشی را.
دانشگاه آرام میخواهید به من رأی دهید
دانش آشتیانی گفت: من فرزند انقلابم و همه تهمت ها را در راه انقلاب به جان می خرم و هیچ ابایی ندارم مگر نمیدانستم چنین تهمت هایی را به من می زنند چرا پذیرفتم؟ دیدم نظام در خطر است و کشمکش دولت و مجلس به مشکل ملی تبدیل می شود فقط به این دلیل پذیرفتم.
وزیرپیشنهادی علوم در پایان خطاب به نمایندگان گفت: اگر می خواهید دانشگاهی آرام، طرفدار نظام و با تولید ثروت برای کشور داشته باشید به من رأی دهید.