اعتیاد اینترنتی دانش آموزان در شرایط کرونا
معاون اجتماعی پلیس فتا نسبت به اعتیاد اینترنتی دانش آموزان در شرایط کرونا به والدین هشدار داد.
به گزارش
گروه علمی فرهنگی خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به افزایش استفاده از فضای مجازی توسط دانشآموزان در شرایط کرونا به والدین هشدار داد مراقب باشند تا افزایش استفاده از فضای مجازی فرزندان آنها را به سوی اعتیاد اینترنتی سوق ندهد.
معاون اجتماعی پلیس فتا افزود:با در خانه ماندن دانش آموزان و آموزش از راه دور شاهد افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی از سوی کودکان هستیم که این امر علاوه بر آسیبهای جسمانی میتواند آسیبهای روانی نیز در پی داشته باشد که اعتیاد اینترنتی یکی از آسیبهای روانی این امر است.
وی افزود: کنترل نکردن زمان، تأثیر منفی بر دیگر بخشهای زندگی، بیاهمیتی به گذر زمان، تمایل و علاقه شدید به چت و بازیهای برخط (آنلاین)، پناه بردن به اینترنت در هنگام بروز مشکلات، احساسات چندگانه، استرس و اضطراب از نشانههای اعتیاد اینترنتی است.
پاشایی ادامه داد: زمانی که کودکان دو یا سه مورد از این علائم را از خود بروز دهند باید گفت در آستانه اعتیاد اینترنتی قرار گرفتهاند، لذا داشتن برنامه برای محدودسازی استفاده آنها از اینترنت یک ضرورت است.
معاون اجتماعی پلیس فتا تأکید کرد: آموزش از راه دور نباید بهگونهای باشد که تماموقت دانشآموزان در فضای مجازی بگذرد، ازاینرو هم معلمان و خانوادهها باید به این موضوع توجه داشته باشند که این آموزش باید محدود به زمان مشخصی باشد، تا دانشآموزان باقی وقت خود را در فضای حقیقی بگذرانند و به اموری بپردازند که ارتباطی با فضای مجازی نداشته باشد.
سرهنگ پاشایی افزود: به عنوان مثال ارسال سؤالات و پاسخ آنها نباید کاملا برخط (آنلاین) باشد، بلکه میتوان سؤالات را برای آنها ارسال کرد و جواب را در قالب تصویر پاسخ داده شده روی برگه با خط خود دانش آموز درخواست کرد. این امر میتواند زمان استفاده کودکان از اینترنت را کاهش دهد.
وی تأکید کرد: در این دوران نباید با توجه به کرونا اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان را نادیده گرفت، چراکه گرفتاری دانشآموزان به اعیتاد اینترنتی میتواند در آینده مشکلات جدی را برای والدین، نظام آموزش و جامعه به باور آورد.
آموزش دانش آموزان فقط در نرم افزار شاد
سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نیز گفت: برای جلوگیری از آسیبها و تهدیدات موجود عیله دانش آموزان حتما معلمان تمام فعالیت درسی خود را در ننرم افزار شاد اجرا کنند.
وی افزود: متاسفانه با وجود این نرم افزار، برخی از معلمان برای آموزش دانش آموزان به دلایلی مثل کندی سرعت، محدود بودن امکانات وغیره از این اپلیکیشن استفاده نمیکنند و نرم افزارهای خارجی مثل تلگرام، واتساپ را پیشنهاد و یا در کنار آموزش در نرم افزار شاد از اپلیکیشنهای خارجی نیز استفاده میکنند و ارسال و دریافت تمرین و آموزش بیشتر را در سایر نرم افزارها انجام میدهند.
وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از نرم افزارهای فیلتر شده نیاز به استفاده از نرمافزارهای عبور از فیلترینگ دارد، به معلمان و مدیران مدارس توصیه میشود از الزام والدین و دانش آموزان برای حضور در کلاسهای مجازی آموزشی تحت شبکههای اجتماعی فیلتر شده و خارجی پرهیز کنند.
سرهنگ رجبی ادامه داد: استفاده از نرم افزارهای شبکههای اجتماعی خارجی فیلتر شده به جهت اینکه برای دسترسی، نیاز به نصب فیلترشکن دارد و این امر دسترسی دانش آموزان را به هر گونه محتوا را امکانپذیر میکند، خطرناک است که میتواند باعث آسیبهای روحی و روانی دانشآموزان شود.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه امکان ارتباط گیری مجرمان سایبری در اپلیکیشنهای خارجی با دانش آموزان وجود دارد، گفت: ورود و حضور دانش آموزان در نرم افزارهای خارجی و عضویت در گروههای مختلف میتواند آسیبهای محتوایی برای دانش آموزان داشته و آنان را در دام مجرمان سایبری و یا اخاذان و زورگیران سایبری گرفتار کند.
رجبی با اشاره به حس کنجکاوی دانش آموزان و اطلاعات محدود آنها از تهدیدات و آسیبهای فضای مجازی به خصوص شبکههای اجتماعی خارجی افزود: احتمال افتادن در دام شیادان و تبهکاران فضای مجازی و آسیبهای روحی و روانی برای آنها دور از انتظار نیست.
به گفته وی دسترسی به محتوای غیر اخلاقی و نامناسب از دیگر تهدیدات و آسیبهای نرم افزارهای خارجی است که نباید نادیده گرفته شود.
رجبی اضافه کرد: معلمان تحت هیچ شرایطی با توجه به تهدیدات و آسیبهای شبکههای اجتماعی خارجی فلیتر شده نه تنها در این نرم افزارهای آموزشی برای دانش آموزان ارائه ندهند بلکه حتی این دست نرم افزارها را به دانش آموزان توصیه نکنند.